przejdź do Sochaczew.pl
Sochaczew
160290 odwiedzin

ODDZIAŁ I Krasnale

A A A

Propozycja zajęć w dniach 12.04 – 16.04.2021r

dla oddziału I   KRASNALE

Opracowała - Anna Kubiak

Temat tygodnia: Dbamy o naszą planetę.

 

Poniedziałek (Dzień 1) 12.04.21r.

Temat dnia: Czysto wokół  nas.

Cele ogólne:

  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie świadomości proekologicznej, 
  • rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał,
  • klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech,

 

Przebieg:

  • Czynności higieniczne -  staranne mycie rąk.

 

  • Ćwiczenia dużych grup mięśniowych -  „Zbieranie jagód”

 Dziecko maszeruje, unosząc wysoko kolana. Na polecenie R. dziecko robi przysiad, udając zbieranie jagód, następnie wstaje, prostuje się i dalej spaceruje, unosząc wysoko kolana.

 

  • Obietnica – słuchanie wiersza I. Salach połączone z rozmową na temat niebezpieczeństw zagrażających środowisku ze strony człowieka.

Obietnica Iwona Salach

Gdy do lasu pójdą dzieci, żadne w lesie nie naśmieci,

bo papierki i butelki dają pożar czasem wielki.

Każdy malec obiecuje, że przyrodę uszanuje.

Nie wystraszy w lesie zwierza, co do wody właśnie zmierza.

 Nie zabrudzi rzeki także. Dba o czystość, dba, a jakże.

A więc dziecię moje młode – przed zagładą chroń przyrodę.

 R., po przeczytaniu wiersza pokazuje obrazki miejsc zanieczyszczonych, np.: lasu, rzeki lub miejsc zniszczonych przez pożar. Omawia z dzieckiem, jak należy zachowywać się w lesie. R. pyta: Czy w lesie możemy śmiecić?; Dlaczego nie możemy śmiecić?. Jeszcze raz czyta dwa pierwsze wersy wiersza

  •  „Czysto wokół nas” – zabawa ruchowa.( dowolna muzyka)

 Dziecko maszeruje po pokoju w rytm spokojnej muzyki. Gdy muzyka cichnie, R. wypowiada zdania zawierające prawdziwe informacje i niezgodne z prawdą. Gdy informacje są prawdziwe, dziecko klaszcze, gdy są nieprawdziwe, robi przysiad, np.: W lesie możemy zostawiać papierki, butelki, opakowania po sokach; W lesie głośno się zachowujemy, aby wystraszyć zwierzęta i ptaki; Nie zostawiamy w lesie papierków; W lesie zachowujemy się cicho; Nie łamiemy gałęzi z drzew; W lesie nie zrywamy liści z drzew oraz innych roślin; Gdy jesteśmy nad rzeką, nie wrzucamy butelek ani papierków do wody; Papierki i butelki po sokach wrzucamy do kosza na śmieci.

 • „Porządkujemy zabawki” – ćwiczenia w klasyfikowaniu przedmiotów. ( dowolne zabawki w różnych kolorach i różnej wielkości np. misie, klocki, samochody)

 R. rozkłada na dywanie np. misie(klocki, samochody) w różnych kolorach i wielkościach. Prosi dziecko, aby uporządkowało zabawki według koloru( czerwony, zielony) ;oddzieliło zabawki(misie, klocki, samochody) małe od dużych. Tak posegregowane zabawki dziecko układa w swoim pokoju.

 

 

Wtorek (Dzień 2) 13.04.21r

Temat dnia: Sprzątanie świata.

Cele ogólne:

  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • wskazywanie właściwych i niewłaściwych zachowań wobec przyrody,
  • wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu,
  • rozwijanie precyzji ruchu,
  • rozwijanie sprawności manualnej.

 

Przebieg:

  • Czynności higieniczne -  staranne mycie rąk.
  • „Marsz na czworaka między gęstymi zaroślami” – zabawa z elementem czworakowania.

 R. gra na tamburynie lub klaszcze w dłonie, a dziecko swobodnie biega po pokoju. Gdy R. przestanie grać lub klaskać, dziecko porusza się na czworakach, udając przechodzenie między zaroślami.

  • Słuchanie piosenki – Nasza planeta.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I

 

  • Jak żyć, by z przyrodą w zgodzie być – wysłuchanie i analiza treści wiersza D. Niemiec. R. czyta utwór.

 Jak żyć, by z przyrodą w zgodzie być Dominika Niemiec

Aby piękny był nasz świat, nawet gdy masz mało lat,

 żyj na co dzień ekologicznie, wtedy wokół będzie ślicznie.

 Śmieci segreguj, niech do kosza trafiają.

Uwaga! Ekolodzy po swym piesku sprzątają!

Zakręcaj kran, gdy woda z niego kapie.

 Gdy posadzisz drzewko, będziesz fajnym dzieciakiem.

Latem, biegając po lesie, nie niszcz nigdy drzewek,

 ptaki ci się odwdzięczą za to swoim śpiewem.

A wieczorem, gdy będziesz rozpalał z tatą ognisko,

pamiętaj, są do tego specjalne miejsca, ot i wszystko.

Rozmowa z dzieckiem  na podstawie treści utworu. R. pyta: Czy podoba ci się nasza ziemia, nasz świat?; Jaki jest nasz świat?; Co trzeba robić, by żyć ekologicznie?; Dlaczego warto troszczyć się o przyrodę?; Jak się czujesz, gdy możesz bawić się tam, gdzie jest czysto?; Jak czuł byś się, gdyby wokół ciebie było mnóstwo śmieci?

  • „Relaks w lesie” – zabawa relaksacyjna.

 R. zaprasza dziecko do położenia się na dywanie. Prosi, aby zamknęło oczy, słuchało go i wykonało z nim ćwiczenie. Włącza R. nagranie śpiewu ptaków (bądź leśną muzykę relaksacyjną) i opowiada dziecku o lesie, w którym się znalazło. W tym samym czasie, przechadzając się koło dziecka, rozsypuje na dywanie śmieci – papiery, pudełka kartonowe, puszki, plastikowe butelki, folie itp.

Wyobraź sobie, że poszedłeś/aś na spacer do lasu. Szłeś/aś przez jakiś czas, a ponieważ trochę się zmęczyłeś/aś, postanowiłeś/aś się położyć na polanie i chwilę odpocząć. Leższ na zielonym, soczystym, miękkim mchu. Słońce przygrzewa. Jest ci bardzo przyjemnie. Wokół słychać śpiew ptaków, gdzieś z oddali dobiega pracowite stukanie dzięcioła. Jest spokojnie. Wiatr leciutko porusza gałęziami pobliskich paproci i czujesz na twarzy przyjemny powiew niosący ze sobą słodką woń kwiatów. Jeszcze chwilka i znów będziesz mógł/a wyruszyć w dalszą podróż i pospacerować w głąb kniei. Twoje oczy są tak ciężkie, że nie chcą się otworzyć. Przeciągasz się jak kot i powoli siadasz, wystawiając twarze do słońca. Powoli otwierasz oczy i rozglądasz się dookoła. Co to? Czy to na pewno jest piękny las?

R. angażuje dziecko do rozmowy o tym, jak się czuło „odpoczywając w lesie”. Dziecko buduje swobodne wypowiedzi. R. zwraca uwagę dziecku na śmieci, które pojawiły się w lesie. Prosi dziecko, by się zastanowiły: Kto mógł naśmiecić w lesie?; Czy zachował się właściwie?; Jak wygląda las pełen śmieci?; Co trzeba zrobić, aby las znów był piękny?.

 Zabawa z wykorzystaniem Księgi Emocji – układanie buzi osoby, która jest zadowolona, chodząc po czystym lesie.

  • Karta pracy  KP2.21 – dziecko poprowadzi linię po właściwej drodze, a następnie umieszcza nalepki z kartonikami po sokach tam, gdzie powinny znaleźć się śmieci.
  • „Śmieci wrzucamy do kosza” – zabawa z elementem celowania.

R. podaje dziecku kartki gazety, dziecko zgniata gazetę tworząc kulki. R. przed dzieckiem stawia  kosz na śmieci. Zadaniem dziecka jest celowanie do kosza kulkami z gazet.

 

 

Środa (Dzień 3)  14.04.21r.

Temat dnia: Ekoprzyjaciele.

Cele ogólne:

  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapoznanie z określeniem ekologia,
  •  kształtowanie umiejętności wykorzystywania różnych materiałów w pracy plastycznej,
  • rozwijanie poczucia rytmu, próby odtwarzania rytmu.

Przebieg:

  • Czynności higieniczne -  staranne mycie rąk.
  • „Papierowe kule” – zabawa ruchowa z zachowaniem równowagi. (kulki z gazet)

R. rozdaje dziecku kulki z gazet. Zadaniem dziecka jest ułożenie ścieżki, po której dojdzie do lasu. Następnie dziecko przechodzi po ścieżce stopa za stopą.

  • Co to jest ekologia – słuchanie wiersza D. Klimkiewicz i W. Drabika połączone z rozmową.

Co to jest ekologia Danuta Klimkiewicz, Wiesław Drabik

Ekologia – mądre słowo,

 a co znaczy? – powiedz, sowo!

Sowa chwilkę pomyślała

 i odpowiedź taką dała:

To nauka o zwierzakach,

 lasach, rzekach,

 ludziach, ptakach.

Mówiąc krótko,

w paru zdaniach,

 o wzajemnych powiązaniach

między nimi,

bo to wszystko,

to jest nasze środowisko.

Masz je chronić i szanować

– powiedziała mądra sowa.

R. pyta dzieci: Co to jest ekologia?; Czy możemy niszczyć środowisko?.

  • „Ekoludek” – praca plastyczno-techniczna z surowców wtórnych.

Dziecko wykonuje ekoludka z różnych dostępnych materiałów to co Państwo mają w domu, np.: rolki po papierze toaletowym i ręcznikach papierowych, kolorowe gazety, pudełka po produktach spożywczych, włóczka, nakrętki plastikowe. Dziecko wykonuje  ekoludka według własnego pomysłów.

  • Echo na instrumentach” – zabawa muzyczna. ( różnej wielkości plastikowe butelki, groch, ryż, kasza, łyżka, lejek)

R. podaje dziecku różne wielkości plastikowych butelek groch, ryż, kaszę. Dziecko przesypuje produkty do butelek z użyciem łyżki i lejka. Następnie z pomocą R. zakręcają butelki. Dziecko może je ozdobić kawałkami kolorowego papieru samoprzylepnego. Po zrobieniu instrumentów dziecko siada koło R.. R. wygrywa prosty rytm, który dziecko powtarza, używając swoich instrumentów.

 

Czwartek (Dzień 4) 15.04.21r

Temat dnia: Czysta rzeka.

Cele ogólne:

  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • posługiwanie się określeniami: zatruta rzeka, zanieczyszczone środowisko,
  • nabywanie umiejętności wyciągania wniosków z eksperymentu,
  • wzbogacanie wiedzy na temat przyczyn zanieczyszczenia wody,

 

 

Przebieg:

  • Czynności higieniczne -  staranne mycie rąk.
  • „Przejście przez rzekę” – zabawa ruchowa.

R. nakleja na dywanie dwa pasy taśmy, które będą oznaczały rzekę. W środku rzeki rozkłada nierównomiernie kartki papieru(od jednej linii brzegu do drugiej), które będą oznaczały kamienie. Dziecko skacze z jednego kamienia na drugi (skacząc z jednej nogi na drugą).

  • Chora rzeka – słuchanie fragmentu wiersza J. Papuzińskiej połączone z rozmową na temat utworu.

Chora rzeka (fragment) Joanna Papuzińska

Śniła się kotkowi rzeka,

 wielka rzeka,

 pełna mleka...

Tutaj płynie biała rzeka.

 Jak tu pusto!

Drzewo uschło...

Cicho tak – ani ptak,

ani ważka, ani komar,

ani bąk, ani gad,

 ani płaz, ani ślimak,

ani żadna wodna roślina, [...]

ani pstrąg,

nikt już nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”. [...]

Chora rzeka nie narzeka,

 tylko czeka, czeka, czeka...

 Rozmowa na temat treści wiersza. R. pyta: Co śniło się kotkowi?; Jakie zwierzęta mieszkają w wodzie?; Dlaczego wszystkie zwierzęta i rośliny wyprowadziły się z rzeki?. O której rzece był wiersz?; O co może prosić rzeka?. Np.: Nie zanieczyszczaj mnie; Nie wrzucaj butelek i worków do wody; Nie zostawiaj śmieci na brzegu rzeki.

R. zwraca uwagę na to, że nie tylko trzeba szanować wodę w rzekach czy jeziorach, lecz także nie wolno zanieczyszczać lasów, gdyż są one źródłem czystego powietrza, miejscem życia wielu roślin i zwierząt.

  • „Czysta i brudna woda” – zabawa badawcza z wykorzystaniem wody. (przezroczysty pojemnik z czystą wodą, płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, niebieska farba, seler )

R. stawia na stole przezroczysty pojemnik z czystą wodą. Rozmawia z dzieckiem na temat koloru wody i jej czystości. Dziecko wlewa do wody substancje (płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, niebieską farbę). Obserwuje, co dzieje się pod wpływem substancji i stara się wyciągnąć wnioski, jak zmienia się woda.

Następnie R. wkłada do tego pojemnika z brudną wodą seler. Dziecko przez cały dzień obserwuje, co się stanie z rośliną pod wpływem działania substancji, którą wlał/a do wody.

Podsumowanie eksperymentu. R. prowadzi rozmowę kierowaną z dzieckiem na temat tego, co się stanie, gdy rośliny napiją się brudnej wody w rzece. Nawet bardzo mała ilość, wylanych substancji i wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona.

  • „Kropelki wody” – zabawa ruchowa.

R. rozkłada na dywanie szarfy( gazetę, kartkę papieru, torba foliowa), które będą kałużami. Dziecko jest kropelką wody. R. klaszcze w dłonie, a dziecko biega po pokoju. Na hasło: Kropelka do kałuży – dziecko zatrzymują się przed kałużą i wskakuje do niej obunóż.

 

Piątek (Dzień 5) 16.04.21r.

Temat dnia: Segregujemy odpady .

Cele ogólne:

  • nabywanie sprawności fizycznej i zwinności,
  • rozumienie znaczenia ochrony przyrody, dbania o środowisko,
  • zapoznanie z ekologicznym sposobem wyrzucaniem śmieci (segregacja odpadów),
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • umiejętność rozróżniania kolorów pojemników na odpady

 

Przebieg:

  • Czynności higieniczne -  staranne mycie rąk.
  • Zestaw ćwiczeń ruchowych.

 „Rakieta” – dziecko stoi, klaszcze wolno w ręce i tupie, jednocześnie pochyla się raz w lewą, raz w prawą stronę. Potem coraz bardziej przyspiesza tempo klaskania i tupania. Obraca się. Szybko uderza dłońmi w kolana. Prawą dłonią zatacza kółka przed nosem i jednocześnie „bzyczy”. Podskakuje, wyciągając ręce do góry z okrzykiem: Hura!!! (rakieta wystartowała). Zabawę można powtórzyć.

  „Planety” – dziecko (jako mieszkaniec innej planety) rytmicznie porusza się do dowolnej melodii. Podczas przerwy w muzyce dziecko wymyśla przyjazny gest powitalny.

 „Orbity” – tor przeszkód z elementami gimnastycznymi. Dziecko startuje z wyznaczonej linii w pozycji raczka, dochodzi do określonego punktu, wykonuje tam dwa przysiady, następnie zmierza na czworaka do mety.

„Powrót na ziemię” –  dziecko kładzie się na plecach i turla..

  • Bajka edukacyjna-proekologiczna.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY&t=163s

 

  • Robimy porządki – zapoznanie z treścią wiersza.

 Robimy porządki autor nieznany

Wszystkie dzieci, nawet duże posprzątają dziś podwórze.

A dorośli pomagają, śmieci w workach wyrzucają.

Pierwszy worek jest zielony, (R. kładzie na dywanie zielony worek(kartkę), a obok szklany przedmiot)

cały szkiełkiem wypełniony

W żółtym worku jest bez liku (R. kładzie na dywanie żółty worek(kartkę ), a obok plastikowe butelki)

niepotrzebnych już plastików.

A niebieski worek – wiecie – (R. kładzie niebieski worek(kartkę), a obok papierowe pojemniki)

 papierowe zbiera śmieci.

My przyrodę szanujemy,

 śmieci więc segregujemy.

 Z ekologią za pan brat

 mama, tata, siostra, brat.

 Siostra, mama, tata, brat.

 R. pokazuje dziecku obrazki: zaśmieconego podwórka i posprzątanego; zaśmieconego i niezaśmieconego lasu. R. prosi, by dziecko wskazało obrazek przedstawiający miejsca, w których dobrze czuliby się ludzie i zwierzęta.

  • „Góra śmieci” – zabawa ruchowa. ( pudełka kartonowe po sokach, opakowania po produktach spożywczych, papiery, plastikowe butelki, folie, pojemniki po jogurtach, serkach, kilka szklanych opakowań, trzy pojemniki w kolorach lub kartki papieru: zielonym, niebieskim, żółtym)

R. pyta: Co to są śmieci?; Co może być śmieciem?; Czy śmieci wokół nas są potrzebne?; Co należy zrobić ze śmieciami?; Co to jest segregacja śmieci?.

Następnie R. ustawia na środku dywanu: pudełka kartonowe po sokach lub opakowania po produktach spożywczych, papiery, plastikowe butelki, folie, pojemniki po jogurtach, serkach, kilka szklanych opakowań.

Stawia trzy pojemniki(kartkę w podanym kolorze): zielony – na szkło, niebieski – na papier, żółty – na plastik.

 Dziecko porusza się przy dźwiękach dowolnej melodii. Gdy muzyka cichnie, R. podchodzi do pojemnika w wybranym kolorze i mówi odpowiednie hasło: Szkło / Papier / Plastik. Dziecko zbiera rozłożone przedmioty i wrzuca(ustawia) je do pojemnika o odpowiednim kolorze.

  • Karta pracy KP2.22 – zadaniem dziecka jest połączenie niebieskimi liniami przedmiotów papierowych z niebieskim koszem, a zielonymi liniami przedmiotów szklanych z zielonym koszem. Dziecko określają, który śmieć nie pasuje do żadnego kosza i dlaczego.

 

  • Słuchanie piosenki – Świat w naszych rękach.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

 

 

 

kontakt