przejdź do Sochaczew.pl
135866 odwiedzin

ODDZIAŁ I Krasnale

A A A

Propozycje zajęć tygodniowych dla grupy „Krasnale”

 

Temat tygodnia:  Wiosenne przebudzenie.

30.03. 2020 poniedziałek

 

Cele ogólne

 • wzbogacanie wiadomości na temat zmian zachodzących w przyrodzie,

• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

 

 

 Przebieg:

  1.  Zabawa dydaktyczna Wiosenne kolory( Obrazki przedstawiające wiosenne krajobrazy np. z kalendarza). Rodzic  prosi dziecko, aby powiedziało, jakie kolory kojarzą  się z wiosną i dlaczego. Wspólnie oglądają kartki z kalendarzy przedstawiające wiosenne krajobrazy. Następnie dziecko starają się wyszukać w najbliższym otoczeniu jak najwięcej przedmiotów w tych kolorach, np. zielony jak młode listki, żółty jak słoneczko, forsycje, biały jak kwitnące drzewa, fioletowy jak krokus, różowy jak magnolie.

 

  1.  Zabawa ruchowa Przebudzenie wiosny. (Nagranie dowolnej muzyki, odtwarzacz CD) . dziecko przyjmuje rolę pani Wiosny, która będzie budziła kwiaty. Pozostali domownicy  siedzą w siadzie skulnym na  dywanie. Pani Wiosna podchodzi i delikatnie dotyka kolejnych osób, które podają sobie ręce, tworząc wąż, i podążają za nią w rytm muzyki. Na koniec wszyscy  podają sobie ręce i tworzą koło, a pani Wiosna wybiera następną  osobę  do jej roli

 

  1.  Zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę ciała – Kwiaty rosną na wiosnę.( Trójkąt, lub inny dowolny instrument). Dziecko siedzi skulone na podłodze, na piętach. Na rytmiczny dźwięk trójkąta powoli się prostuje. Ręce ma wzniesione ku górze.

 

  1.  Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej o wiośnie.

 Wracają ptaki z daleka i kwiatki kiełkują wokoło.

 Nadchodzi pora radosna, bo właśnie zaczyna się… (wiosna)

  Dziecko mówi swoje rozwiązanie.

 

  1. Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Witaj, wiosno!

 

– Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosenki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic. – Jak to: nic – oburzył się tato. – Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz. – Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro… – Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie… – pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda? – Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek. Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami. Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał: – STOP! Na prawo patrz! – Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada. Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbowych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie… – Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie! Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny. Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk: – Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis! Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wiadomo skąd tuż nad ziemią. – To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka. – A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada. – Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki… – odparł tato. – Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować. Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć. – Pąki na żywopłocie! – meldował Olek. – Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada. – Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosnących na trawniku, tuż obok ich własnego domu. – Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć.

 • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. Rodzic zadaje pytania: − Na co narzekały dzieci? − Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi? − Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku? − Czy w waszej okolicy można zobaczyć już jakieś zwiastuny wiosny?

 

 

31. 03.2020 wtorek

 

Cele ogólne:

 • zainteresowanie dźwiękami muzyki relaksacyjnej,

 • rozwijanie poczucia rytmu,

 Przebieg:

  1.  Ćwiczenia słuchowe Co to? R. wypowiada sylabami słowa kojarzące się z wiosną (np.: słoń-ce, tu-li-pan, kwia-ty itp.). Zadaniem dziecka  jest połączenie słów w całość.

 

  1.  Opowiadanie o obrazku.( Albumy przyrodnicze, książki z ilustracjami).  Dziecko opowiada po czym można poznać, że na omawianym obrazku jest przedstawiona wiosna (kwiaty, ubiór dzieci itp.).

 

 

  1.  Słuchanie odgłosów przyrody( nagranie z odgłosami natury, np. z Internetu) R. włącza nagranie śpiewu ptaków i szumu lasu. Prosi, aby dziecko odpowiedziało, z jaką porą roku kojarzą mu się te odgłosy i dlaczego akurat z nią.

 

  1.  Osłuchanie z melodią i tekstem dowolnej piosenki związanej z wiosną

 

 

  1.  Rysowanie obrazków związanych z wiosną. Dzieko rysuje coś, co kojarzy mu  się z wiosną (np. ptaszki, kwiatki, ogród itp.).

 

1.04.2020 środa

 

Cele ogólne :

• utrwalanie nazw kolorów,

• ćwiczenie umiejętności liczenia i porównywania,

 

Przebieg:

  1.  Zabawa dydaktyczna Liczenie nasion. (Patyczki do lodów lub pęsety, nasiona: grochu, fasoli, bobu, kukurydzy. ) R. rozsypuje na stoliku wymieszane nasiona: grochu, fasoli, bobu. Dziecko za pomocą patyczków lub pęset rozdziela  je na poszczególne rodzaje, opisuje różnice w ich wyglądzie, wielkość, kolor, kształt. Następnie segreguje nasiona zgodnie z poleceniami  rodzica.  Układa  z nich szeregi, określają na oko, których jest więcej, i sprawdzają, np. łącząc je w pary. Liczy ziarna z poszczególnych grup i mówi: Tu jest więcej, a tu jest mniej. Tworzy rytmy – powtarzające się czteroelementowe sekwencje: groszek – fasolka – bób – kukurydza. Układa kwiatki, np.: kładzie ziarna grochu wokół ziarna bobu i odwrotnie, oraz liczą płatki i mówią, których jest mniej.

 

  1.  Doświadczenia z nasionami .( Nasiona: grochu, fasoli, bobu, kukurydzy, plastikowe kubeczki, wata lub lignina, dzbanek z wodą lub konewka). Dziecko wkładają watę lub ligninę do plastikowego jednorazowego kubeczka. Nalewa do niego tyle wody, by była wilgotna. Odlicza trzy dowolnie wybrane nasiona, wkłada  je do środka. Ustawia kubeczki przy oknie  i obserwuje kiełkowanie nasion. Przez najbliższy czas prowadzi obserwacje przyrodnicze. Dzieli się swoimi spostrzeżeniami, ogląda kiełkujące nasiona przez lupę. Próbuje nazywać części roślin – korzenie, liście, łodyga.

 

  1.  Wykonanie grzechotek z plastikowych butelek i nasion(. Małe, plastikowe butelki po napojach (z zakrętkami), nasiona: grochu, fasoli, bobu, kolorowa taśma izolacyjna, nożyczki). Dziecko wsypuje nasiona do butelek, które zakręca.. Potrząsa butelkami z ziarnami i słucha jakie dźwięki wydają powstałe grzechotki

 

2.04.2020 czwartek

 

Cele ogólne:

 • rozwijanie zdolności manualnych,

 • budzenie zainteresowania przyrodą

 

 

Przebieg:

  1.  Rozmowa na temat: Co się kryje w gnieździe ptaka? ( Książki przyrodnicze i encyklopedie dla dzieci o ptakach, plansze.) R. ogląda wraz z dzieckiem zdjęcia ptaków i czyta informacje o ich życiu, budowaniu gniazd, składaniu jaj i wykluwaniu się piskląt.

 

  1.  Zabawa dotykowa Pudełka sensoryczne.( Pudełka po chusteczkach higienicznych, wypełnione różnymi materiałami, np.: watą, gałązkami, sianem, piórkami, piaskiem, kamykami, nasionami, ziarnami, masą solną lub ciastoliną, torebki ze struną do zamykania, wypełnione: pianką do golenia, wodą, kostkami lodu, kisielem.)  Dziecko  wkłada ręce w otwór w pudełku (bez zaglądania) i bada zawartość pudełka, określa cechy materiału i zgaduje, co to może być. Sprawdza co jest ukryte w środku pudełka. Zastanawia  się, czy ten materiał mógłby posłużyć ptakom do budowy gniazd.

 

  1.  Zabawa badawcza Co znajdziemy w skorupce jaja? ( Jaja: kurze, przepiórcze lub inne dostępne (umyte lub naświetlone), talerzyk).  Dziecko trzyma w ręku jajko bardzo ostrożnie ogląda i  określa , np.: małe, duże, twarde, białe, kremowe, nakrapiane, okrągłe, owalne, gładkie itp. R. uderza w skorupkę i wylewa zawartość na talerzyk. Nazywa części jaja: żółtko i białko. Dziecko ogląda skorupkę jaja, sprawdza, czy łatwo da się je pokruszyć, co znajduje się w skorupce od środka,  sprawdza konsystencję.

 

  1.  Zabawa muzyczno-ruchowa Nauka latania.( Nagranie dowolnej muzyki do biegu i do podskoków).  Podczas nagrania dziecko biega, machając rękami jak skrzydłami. Na przerwę w muzyce przykuca i odpoczywa. Na ponowny dźwięk muzyki podrywa się do lotu.

 

  1.  Ćwiczenie małej motoryki – lepienie bazi z plasteliny.  Dziecko lepi z plasteliny wałeczki, które będą gałązkami. Następnie toczy małe, białe lub szare, kuleczki, które przylepiają do gałązek z plasteliny.

 

3.04.2020 piątek

Cele ogólne :

• wzbudzanie zainteresowania wiosenną przyrodą,

 Przebieg dnia:

  1.  Układanie puzzli o tematyce wiosennej.( Puzzle lub pocięte obrazki o tematyce wiosennej). Dziecko  układa puzzle
  2.  Ćwiczenie grafomotoryczne Tulipan.( Wykropkowany rysunek tulipana, kredki.) Dziecko łączy kropki, a następnie koloruje  powstały rysunek.
  3. Wąchanie wiosennych kwiatów. (Hiacynt, tulipan, forsycja, krokus.) Dziecko kolejno wącha kwiaty. Może  wybrać ulubiony kwiat albo/i opisać jego wygląd.
  4. Słuchanie wiersza K. Datkun-Czerniak Wiosna.

 

 Wiosna w zielonej sukience nogami bosymi stąpa.

 I gdzie stopę stawia, tam… to chyba czary – wiosenny kwiat zostawia.

 Po spacerze wiosny świat zmienia się cały.

 Ptaki wśród zieleni radośnie śpiewają, motyle fruwają, świerszcze cicho grają.

 Kwiaty kolorowe wśród traw zakwitają.

 Gdyby nie ty, wiosno, i te twoje czary,

 to świat byłby pewnie i smutny, i szary.

 

  1. Kolorowanie wiosennych kolorowanek.
kontakt
imię i nazwisko
adres e-mail
wiadomość