przejdź do Sochaczew.pl
135981 odwiedzin

ODDZIAŁ II Biedronki

A A A

Propozycje zajęć tygodniowych dla grupy „Biedronki”.06.04-10.04.2020

 


Opracowała: M. Krystecka, K. Kordzi

 

Poniedziałek 06.04.2020 r.

Temat główny: Wielkanoc

Temat dnia: Przysmaki wielkanocne

Cele:

- zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi

- zachęcanie do wypowiadania się

-  rozwijanie sprawności manualnej

 

Poniedziałek 06.04.2020 r.

Temat główny: Wielkanoc

Temat dnia: Przysmaki wielkanocne

Cele:

- zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi

- zachęcanie do wypowiadania się

-  rozwijanie sprawności manualnej


  • Czynności higieniczne- nadzorowanie etapów prawidłowego mycia rąk
  1. 1.      Zabawa na powitanie.

Dziecko stoi na dywanie. Rodzic mówi rymowankę a dziecko wykonuje odpowiednie ruchy.

 

Teraz wszyscy się witamy                        (machają ręką do siebie)

 i gorąco pozdrawiamy.                            (przesyłają sobie buziaki)

 Już zajęcia zacząć czas,                           (wykonują duże koło rękami)

więc podskoczmy razem raz.                    (podskakują raz w górę)

 

  1. 2.      Opowiadanie Barbary Szelągowskiej „Wielkanocne pyszności”. Rozmowa kierowana na temat opowiadania.

 

W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych. – A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek! – Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto. Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci. – Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny. – Ale fajny pomysł – zawołał Kamil. Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły. Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem. Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki. – Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek. – Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre. – Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności. Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę. Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

 

Pytania do opowiadania:

- Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?

- Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?

- O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?

- Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubisz najbardziej?

 

  1. 3.      Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku „Kurczęta”

 

Dziecko jest kurczątkiem. Skacze po dywanie obunóż, cichutko wypowiadając sylabę: pi, pi, pi. Na hasło Rodzica.: Lis się skrada, kurczątko jak najszybciej ustawia się pod ścianą. Na kolejne hasło: Lis wrócił do lasu, kurczątko kontynuują skakanie.

 

  1. 4.      Lepienie z masy solnej ulubionego smakołyka wielkanocnego.

Masa solna: 1 szkl. mąki, 1 szkl. soli, około 0,5 szkl. wody

 

Dziecko lepi samodzielnie z masy solnej wielkanocny przysmak (może być kilka). Podaje ich nazwę. Umieszcza swoje prace na tacy, aby wyschły. Po wyschnięciu maluje je farbami na odpowiednie kolory.

 

Wtorek 07.04.2020 r.

Temat dnia: Pisanki 

Cele:

- zapoznanie z tradycją malowania pisanek

-  rozbudzanie ciekawości poznawczej

- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej

- reagowanie na ustalone sygnały: słowne i muzyczne

  • Czynności higieniczne- nadzorowanie etapów prawidłowego mycia rąk
  1. 1.      Ozdabianie pisanki kolorową bibułą

 

https://czasdzieci.pl/kolorowanki/id,61b33-kolorowanki_wielkanocne_pisanki,do_druku,65919b.html 

 

  1. 2.      Zabawa ruchowa „Turlające się jajo”

 

Dziecko kładzie się na dywanie. Jest pisanką. Turla się we wskazaną przez Rodzica stronę, np. w stronę okna, w stronę drzwi, w stronę stołu, w stronę łóżka itp. Jeśli dziecko posiada rodzeństwo uważa, aby nie zderzyć się z nim – wtedy pisanka może pęknąć. Jeśli tak się stanie (dzieci zderzą się), Rodzic podchodzi do dziecka, sprawdza, czy pisanka jest cała, lekko naciskając dziecko w różnych miejscach. Stwierdza, że wszystko jest w porządku, i zabawa toczy się dalej.

 

  1. 3.      Zabawa pobudzająco-hamująca „Pąki na drzewach”

 

Podczas piosenki dziecko maszeruje swobodnie w określonym kierunku. Podczas przerwy w muzyce Rodzic  uderza łyżką o garnek. Kiedy dźwięki stają się coraz głośniejsze, dzieci zamieniają się w pąki na drzewach (przechodzą do przysiadu, następnie powoli wstają, unoszą złączone ręce nad głowę, powoli przenoszą je na zewnątrz – pąki na drzewach rosną, pękają, zamieniają się w listki). Dźwięki stają się coraz cichsze, dzieci przechodzą powoli do przysiadu – listki idą spać.

 

Środa 08.04.2020 r.

Temat dnia: Stół wielkanocny

Cele:

- określanie kierunków ruchu

- rozwijanie umiejętności rachunkowych

- rozwijanie sprawności ruchowej

- utrwalanie umiejętności ustawiania się w parach, w rzędzie

 

  • Czynności higieniczne- nadzorowanie etapów prawidłowego mycia rąk
  1. 1.      Obrusy wielkanocne – malowanie watką wzorów na kartce. 

Potrzebne będą: biała kartka, spinacz do bielizny, farby, wata kosmetyczna, plastykowy talerzyk

 

Rodzic  układa na stole przed dzieckiem białą kartkę – obrus. Przygotowuje farby na plastikowym talerzyku. Proponuje dziecku ozdobienie wielkanocnego obrusa kolorowymi wzorami. Dziecko bierze do ręki spinacz do bielizny, chwyta nim kawałek watki kosmetycznej, macza delikatnie watkę w farbie i za jej pomocą robi na obrusie kolorowe wzory. Wykorzystane kawałki watki układają na plastikowej tacy. Przestrzegają zasady, że do farby w jednym kolorze wykorzystują jeden kawałek watki.

 

  1. 2.      Zabawa paluszkowa „Wielkanocni goście”

Rodzic siada naprzeciwko dziecka i mówi rymowankę, dziecko pokazują odpowiednią liczbę palców i odpowiada na pytania.

 

Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało? (liczy)

Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało. Dwóch poszło do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło. 

 

  1. 3.      Wspólne wysłuchanie wielkanocnej piosenki, rozmowa na temat piosenki.

 

https://www.youtube.com/watch?v=pNoD_565U08

 

Pytania:

- Jakie zwierzątka występują w piosence?

- Dokąd szły zwierzątka?

- O jakim święcie jest mowa w piosence?

- Dokąd i po co szła siostrzyczka?

 

Czwartek 09.04.2020r.

Cele:

- wzbogacenie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych

- rozwijanie mowy

- zachęcanie do podejmowania działalności plastycznej

- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

 

  • Czynności higieniczne- nadzorowanie etapów prawidłowego mycia rąk

 

  1. 1.      Wykonanie zajączka wielkanocnego

Potrzebne będą: skarpetka dziecięca, ryż, piasek lub kasza, sznurek, wstążeczka, nożyczki, rolka z szeroką taśmą klejącą, łyżka lub łopatka, pojemnik.

            Wykonanie: Dziecko przygotowuje skarpetkę, rodzic ustawia na środku stołu pojemnik z piaskiem, ryżem lub kaszą. Dziecko przeciąga skarpetkę przez otwór w rolce i nakłada na nią skarpetkę, napełnia skarpetkę mniej więcej do połowy piaskiem, ryżem lub kaszą, można wsypywać również łyżka bezpośrednio do skarpetki. Następnie z pomocą rodzica formuje zajączka- ściska ręką skarpetkę mniej więcej w połowie tak a by piasek, ryż lub kasza przesunęły się do zaznaczonej na materiale pięty(to będzie głowa)), i zawiązuje sznurkiem w dwóch miejscach- nad głową i w miejscu gdzie znajduje się ślad po naciśnięciu. Górę skarpetki przecina nożyczkami na środku- tak powstaną uszy( rodzic może ściąć do szpica). Wokół szyi zawiązuje z pomocą rodzica kolorową wstążeczkę i maluje flamastrami oczy i pyszczek. Dziecko nadaje swojemu zajączkowi imię.

 

 

  1. 2.      „Jajo wielkanocne”

Słuchanie rymowanki Iwony Fabiszewskiej „Wielkanocne jajka”

 

Pisanki to jajka malowane.

Różnymi wzorami są ozdabiane.

Mogą być w paski, mogą być w ciapki,

mogą być w kropki, mogą być w kwiatki.

Więc dziś pisankę pomalujemy,

potem do domu ją zaniesiemy.

 

Rozmowa na temat rymowanki:

- O czym była rymowanka?

- Jak były pomalowane jajka?

- Jak jeszcze inaczej można ozdobić jajka?

 

Zachęcenie dzieci do samodzielnego wykonania sylwety pisanki i ozdobienie jej wg własnego pomysłu.

 

  1. 3.      Zabawa ruchowa „Taniec kurcząt”

 

Nagranie utworu Modesta Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupkach”

Dziecko wykonuje własną improwizację taneczną.

 

https://www.youtube.com/watch?v=_tIGCNJWqVw

 

 

Piątek 10.04.2020 r.

 

Cele:

 

wzbogacenie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych

- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej

- rozwijanie sprawności ruchowej

 

  • Czynności higieniczne- nadzorowanie etapów prawidłowego mycia rąk

 

  1. 1.      Zabawa „Której pisanki brakuje?- utrwalanie nazw kolorów.

Rodzic przygotowuje jedną obok drugiej sylwety pięciu jajek w kolorach: czerwonym, niebieskim, zielonym, żółtym, pomarańczowym. Dziecko przelicza sylwety jajek. Podaje ich kolory. Następnie rodzic prosi , aby dziecko się odwróciło tyłem i chowa sylwetę jednego jajka. Dziecko ma za zadanie odgadnąć, której sylwet brakuje. Można zabawę powtórzyć kilka razy.

  1. 2.      Koszyk wielkanocny

Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat tego co powinno znajdować się w koszyczku wielkanocnym oraz jaka jest ich symbolika.


Symbolika produktów wkładanych do koszyka wielkanocnego:

Chleb – symbolizuje Ciało Chrystusa, będącego symbolem życia dla chrześcijan. Wkładamy go do koszyka aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność;

Jajko – dominuje w naszej obrzędowości związanej ze świętami wielkanocnymi od stuleci. To symbol początku nowego i odradzającego się życia oraz płodności. Zazwyczaj oprócz pisanek, wkładamy do koszyka także świeżo ugotowane na twardo jajko, którym będziemy dzielić się podczas śniadania wielkanocnego.

Wędlina – symbolizuje zdrowie, dostatek materialny i płodność. Zazwyczaj święci się wyroby wieprzowe, czyli kawałek szynki lub kiełbasy.

Sól – symbolizuje oczyszczenie, prostotę i prawdę. Głównym jej zadaniem jest dodanie potrawom smaku oraz ochrona przed zepsuciem. Według wierzeń ma również moc odstraszającą zło i moce nieczyste.

Baranek – to znak Chrystusa, który zwany jest również „Barankiem Bożym”. Uosabia zwycięstwo życia nad śmiercią. Figurka baranka wkładana do koszyka zazwyczaj wykonana jest z cukru, czekolady lub chleba.

Chrzan – to oznaka ludzkiej siły, którą powinien nam zapewnić przez cały rok. Do koszyka wkładany w kawałku lub starty i wymieszany z jajkiem i śmietaną.

Ciasto – symbolizuje nasze umiejętności i sprzyja ich pogłębianiu, dlatego najczęściej do koszyka wielkanocnego wkłada się niewielką samodzielnie przygotowaną babeczkę. Po gorzkich dniach postów, słodkie ciasto jest wyrazem radości i słodyczy. Wkładanie tego produktu ma stosunkowo niedługą tradycję.

Zajączek – symbolizuje wiosnę i życie. Zazwyczaj jest czekoladowy.

Bazie i bukszpan – zwykle ozdabiają koszyk. Zielony kolor bukszpanu to nadzieja chrześcijan na ich zmartwychwstanie i życie wieczne. Wierzbowe bazie zaś według pradawnych wierzeń mają zapewnić nagrodę w niebie.


 

  1. Wyścig z jajem

 

            Potrzebna będzie łyżka - drewniana lub zwykła, i jajko. Uwaga: żeby zminimalizować straty w jajkach, polecam sztuczne! Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nie było tak łatwo i przyjemnie, możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

 

Dla chętnych: https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-do-druku/kwiecien/wielkanoc/prace-plastyczne/?fbclid=IwAR3Xhxrno8KDLwTZiuPrIyQfiAoSFoylu8NY1qPzhz3onc10W84YVtawGgM

kontakt
imię i nazwisko
adres e-mail
wiadomość