przejdź do Sochaczew.pl
Sochaczew
160288 odwiedzin

ODDZIAŁ II Motyle

A A A

Propozycje zajęć tygodniowych dla grupy „MOTYLE”

 

12.04-16.04.2021r.

 Opracowała : S. Kisiołek, J. Kamińska

 

               Temat główny: DBAMY O NASZĄ PLANETĘ

 

 

 

                                             Poniedziałek 12.04.2021r

  Temat dnia: Czysto wokół nas

 

Cele:

-klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech

-wdrażanie do utrzymania porządku w swoim otoczeniu

-rozwijanie sprawności fizycznej

Przebieg:

1. Czynności higieniczne

2. „Co to jest przyroda”- rozumienie pojęcia przyroda na podstawie   wiersza D. Gellnerowej

 przeczytanego przez rodzica

     

    Co to jest przyroda?
    - To drzewa i kwiaty,
    liście i woda.
    Motyl nad łąką,
    biała stokrotka.
    - Przyroda jest wokół,
    wszędzie ją spotkasz!
    Ptak rozśpiewany,
    grające świerszcze ...
    - Powiedzcie proszę,
    co jeszcze, co jeszcze?
    - Kochaj przyrodę!
    Szanuj przyrodę!
    Omijaj w lesie
    Sadzonki młode!
    - Szanuj przyrodę!
    Kochaj przyrodę!
    Kwiatom w doniczkach
    nie żałuj wody!
    Dbaj o trawniki!
    Niech koło domu
    będzie wesoło!
    Będzie zielono!

 

3. „Ptaki i ich gniazda”- zabawa orientacyjno - porządkowa.

    Rodzic daje dziecku opaskę z obrazkiem jaskółki. W rytm tamburyna dziecko-jaskółka naśladuje latanie ptaków. Na hasło:  Jaskółki do gniazd , dziecko zatrzymuje się w wyznaczonym miejscu przez rodzica.

4. „Obietnica”-  wysłuchanie wiersza I. Salach; rozmowa o niebezpieczeństwach zagrażających środowisku ze strony człowieka, oglądanie plansz, obrazków, fotografii miejsc zniszczonych ekologicznie, w wyniku pożarów itp.

 

         Gdy do lasu pójdą dzieci, żadne w lesie nie naśmieci,

         bo papierki i butelki dają pożar czasem wielki.

         Każdy malec obiecuje, że przyrodę uszanuje.

         Nie wystraszy w lesie zwierza, co do wody właśnie zmierza.

         Nie zabrudzi rzeki także. Dba o czystość, dba, a jakże.

         A więc dziecię moje młode – przed zagładą chroń przyrodę

 

Rozmowa o niebezpieczeństwach zagrażających środowisku ze strony człowieka, oglądanie plansz, obrazków, fotografii miejsc zniszczonych ekologicznie, w wyniku pożarów itp.

Następnie prosi dziecko aby zapamiętał, jaką obietnicę składają dzieci w wierszu i czyta utwór po raz drugi.
Dziecko wymienia zobowiązania: nie śmiecimy, nie płoszymy zwierząt, nie brudzimy rzeki, dbamy o czystość, chronimy przyrodę.
Rodzic uświadamia dziecku, że zanieczyszczenia są wynikiem działalności człowieka, ale można ich uniknąć, sprzątając, budując oczyszczalnie ścieków i spalin, bezpiecznie obchodząc się z ogniem, aby nie stać się sprawcą pożaru. Na zakończenie dziecko  składa  uroczystą obietnicę, że będzie  utrzymywać czystość wokół siebie.

 

                                                   Wtorek 13.04.2021r

    Temat dnia: Sprzątanie świata

 

Cele:

- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przyrodę

-wdrażanie do utrzymania porządku w swoim otoczeniu

- wskazanie właściwych i niewłaściwych zachowań wobec przyrody

-rozwijanie sprawności fizycznych

 

Przebieg:

1. Czynności higieniczne

2. „Jak  żyć, żeby z przyrodą w zgodzie być „- słuchanie i rozmowa na temat treści wiersza

D. Niemiec

 

Aby piękny był nasz świat,

nawet gdy masz mało lat,

żyj na co dzień ekologicznie,

wtedy wokół będzie ślicznie!Śmieci segreguj, niech do kosza trafiają.

Uwaga! Ekolodzy po swym piesku sprzątają!

Zakręcaj kran, gdy woda z niego kapie.

Gdy posadzisz drzewko, będziesz fajnym dzieciakiem!

Latem, biegając po lesie, nie niszcz nigdy drzewek,

ptaki ci się odwdzięczą za to swoim śpiewem.

A wieczorem, gdy będziesz rozpalał z tatą ognisko,

pamiętaj,

są do tego specjalne miejsca, ot i wszystko!

 

Pytania do treści utworu:

 - czy podoba Ci się nasza Ziemia, nasz świat?

 - jaki jest nasz świat?

 - co trzeba robić, by żyć ekologicznie?

 - dlaczego warto troszczyć się o przyrodę?

 - jak się czujesz, gdy możesz bawić się tam, gdzie jest czysto?

 - jak czułbyś się, gdyby wokół Ciebie było mnóstwo śmieci?

 - co to jest segregacja?

 

Rodzic udaje się z dzieckiem do pomieszczenia, gdzie są pojemniki ze śmieciami i opowiada  jak i dlaczego w domu segregujemy odpady.

3. „Porządki w lesie”- zabawa ruchowa ,rozwijanie umiejętności reakcji na sygnał.

            Rodzice rozkładają w pokoju różne opakowania po sokach, papierki po cukierkach, kawałki gazet,plastikowe butelki oraz szklane butelki. Rodzic kładzie puste worki na śmieci w 3 różnych kolorach (zielony, żółty, niebieski) i oznacza (schematycznie można na karteczce narysować) tak, aby dziecko wiedziało, do którego worka ma wrzucać dane śmieci. Dziecko przy dźwiękach muzyki swobodnie maszeruje, omijając rozrzucone odpady. Gdy muzyka przestanie grać, dziecko zbiera śmieci i wkłada do odpowiednio oznaczonych worków. Jeśli ktoś z Państwa nie ma w domu worków wdanych kolorach to prosimy na zwykłym czarnym worku nakleić kartkę kolorowego papieru odpowiadającą danemu rodzajowi śmieci.

 

4. „Śmieci wrzucamy do kosza”- zabawa z elementami celowania.

            Zadaniem dziecka jest celowanie do kosza kulkami ugniecionymi z gazet. Ustalamy linię startową, której nie wolno przekroczyć. W miarę upływu czasu można stopniować trudność tego zadania i odsuwać kosz coraz dalej.

 

                                                       Środa 14.04.2021r

   Temat dnia: Ekoprzyjaciele

Cele:

-rozwijanie sprawności manualnej i i inwencji twórczej

- kształtowanie umiejętności wykorzystania różnych materiałów w pracy plastycznej

- rozwijanie sprawności fizycznej

Przebieg:

1. Czynności higieniczne

2. „Co to jest ekologia”- słuchanie i rozmowa na temat wiersza D. Klimkiewicz i W. Drabika

 

         Ekologia – mądre słowo,
         a co znaczy – powiedz, sowo?
         Sowa chwilę pomyślała
         i odpowiedź taką dała:
         To nauka o zwierzakach,
         lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
         Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
         o wzajemnych powiązaniach
         między nami, bo to wszystko
         to jest nasze środowisko.
         Masz je chronić i szanować”
         – powiedziała mądra sowa.

 

3.”Ekoludek” – praca plastyczno- techniczna z surowców wtórnych

     Dziecko wspólnie z rodzicem wykonuje ekoludka  według własnego pomysłu z dostępnych materiałów np. rolki po papierze toaletowym, ręczniku papierowym, kolorowych gazet, pudełek po produktach spożywczych , włóczki , nakrętek plastikowych.  Chętnych rodziców prosimy  o wysłanie prac na naszą grupę Motyle.

                                                   

                                                                         

 

 

 Czwartek 15.04.2021r

 

         Temat dnia: Czysta rzeka

 Cele:

- rozwijanie mowy i koncentracji uwagi

-tworzenie okazji do poznania rzeczywistości przyrodniczej poprzez eksperymentowanie

- rozwijanie sprawności fizycznej

 Przebieg:

1. Czynności higieniczne

2. „Czysta i brudna woda”- zabawa badawcza z wykorzystaniem wody, rozwijanie zainteresowań przyrodą i jej ochroną.

 Rodzic stawia na stole przezroczysty pojemnik z wodą, następnie rozmawia na temat koloru i czystości wody. Dziecko wlewa do wody różne substancje np. płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, niebieska farbę. Obserwuje, co się dzieje pod wpływem substancji i stara się wyciągnąć wnioski,jak zmienia się woda.

3.”Chora rzeka”. Słuchanie i rozmowa na temat wiersza J. Pabuzińskiej

 

       Śniła się kotkowi rzeka,

       wielka rzeka, pełna mleka…

       Tutaj płynie biała rzeka.

       Ale to jest chora rzeka.

       Jak tu pusto!

       Drzewo uschło…

       Cicho tak –

       ani ptak,

       ani ważka, ani komar. ani bąk,

       ani gad, ani płaz, ani ślimak,

       ani żadna wodna roślina,

       ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

       nikt już nie żyje tutaj,

       bo rzeka jest zatruta.

       Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.

       Mętny opar nad wodą się bieli.

       Chora rzeka nie narzeka,

       tylko czeka, czeka, czeka…

 

4. „Kropelki deszczu”- zabawa ruchowa

      Rodzic na dywanie rozkłada na dywanie  szarfy, które będą kałużami. Dziecko jest kropelką deszczu . Rodzic gra na tamburynie, a dziecko biega po pokoju lub po ogrodzie na hasło :kropelki do kałuży – dziecko zatrzymuje się przed kałużą i wskakuje do nich obunóż.

 

                                                                               Piątek 16.04.2021r.

 Temat dnia: Segregujemy śmieci

 

Cele:

- nabywanie sprawności ruchowej i zwinności

-wdrażanie do utrzymywania czystości

-kształtowanie umiejętności według określonej cechy

Przebieg:

1. Czynności higieniczne

2. „Posłuchajcie mojej prośby” nauka wiersza W. Broniewskiego,połączona z zabawą ruchową Rodzic czyta  wiersz i prosimy, by dziecko poruszając się, mówiło wiersz. Ostatnie słowa w każdym wersie dzielimy na sylaby.

 

           Jestem sobie kosz do śmieci.

            Do mnie, do mnie chodźcie dzieci!

            Stoję sobie przy tym świerku,

            pełno chciałbym mieć papierków.

            A ja jestem ławka szara

            Kto mnie lubi, niech się stara

            nie podeptać mnie, nie pociąć,

           bo cóż biedna mogę począć

3. „Kosze na śmieci” – praca plastyczna , rozwijanie sprawności manualnej.

  Do wykonania pracy plastycznej potrzebne będą kolorowe pojemniki i kolorowy papier. Zadaniem dziecka będzie wykonanie kosza na śmieci.

4. „Góra śmieci” -zabawa ruchowa.

 Rodzic przeprowadza rozmowę z dzieckiem  na temat na temat śmieci zadając pytania:

* co to są śmieci?

*co może być śmieciem?

*czy wokół nas są śmieci?

*co to jest segregacja śmieci?

 Rodzic na środku dywanu wysypuje pudełka kartonowe po soku lub opakowania po produktach spożywczych, papiery, butelki, folie, kilka szklanych opakowań. Następnie  stawia trzy pojemniki

- zielony na  szkło

- niebieski na papierki

- żółty na plastik

 Zadaniem dziecka będzie posegregowania rozrzuconych śmieci na dywanie  do odpowiednich pojemników.

 

 

 

 

 

 

                                                          

                                                            

 

kontakt