przejdź do Sochaczew.pl
135984 odwiedzin

ODDZIAŁ III Jeże

A A A

Propozycja zajęć w dniach 06.04-10.04.2020 r. dla grupy „Jeżyki”

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY „ WIELKANOC” 

 

Cele:

  • wymienia zwyczaje związane z Wielkanocą
  • wypowiada się zdaniami rozwiniętymi
  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie zwyczajów wielkanocnych,
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
  • przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,
  • poznawanie różnych pisanek,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • poznawanie budowy i właściwości jajka,
  • zapoznanie z ciekawostkami na temat pisanek,
  • zapoznanie z tym, do czego można wykorzystać jajka,
  • przygotowanie prostych potraw z jajek,
  • zapoznanie ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek.

 

 

PONIEDZIAŁEK 06.04.2020 „ Gipsowe pisanki”

 

  1. 1.      Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „ Gipsowe pisanki”

Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę. – Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada. – Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej. Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt. Ada i Olek mieli zrobić pisanki. Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem. Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek. Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów. Dziadek… Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak stwierdziła babcia. Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby: część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaja miały kolor brązowy, a buraczane – różowy. – Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki. – Wtedy będą drapanki – dodała babcia. – A czy wiecie, jak zabarwić jajka na kolory żółty, zielony lub czarny? – zapytał dziadek. – Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek. – A gdybyście nie mieli farb? – Hm, to nie wiemy… – Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łupin orzecha włoskiego. Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do wody i ugotować w niej jajka.

 Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygotowaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru. Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę „szarymi kotkami”. Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika. – A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków? – zapytał dziadek. – Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek – zauważyła Ada. – A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków. Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszystości. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis. – Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie – powiedziała babcia. – Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu – odparł dziadek. – Sernik z gipsem byłby za twardy – roześmiał się tata. – Ale skoro zachwalasz ten przepis, to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki. Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia. – Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie – przypomniała sobie Ada. – Zajączek zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka. – To nie zajączek, tylko mama – odparł Olek, który nie wierzył w opowieści o zajączku przynoszącym prezenty. – To tylko zabawa. – A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc? – ożywił się dziadek. – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko nie zostało rozbite. – Ojej! To dopiero była jajecznica! – zachichotała Ada. – Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane. – A śmigus-dyngus też był? – zapytał Olek. – Był, ale nie mówiono dyngus, tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew domagali się zapłaty, czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy. – Dziadku, jak ty dużo wiesz – zachwycił się Olek. – Dziadek nam pomaga we wszystkim! – dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę. – Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? – zaproponował Olek. I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie. – Kochani – powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze. – O czym, dziadku? – Jak to o czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.

 

  1. 2.      Rozmowa na temat opowiadania,

 

- Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc?

 − Co się stało dziadkowi? Dlaczego?

 − Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie?

 − Czym babcia ozdobiła stół?

 − Jakie rady dawał dziadek?

 − Czy tata i mama wywiązali się z zadań?

− Co według dziadka jest najważniejsze?

 

  1. 3.    Praca plastyczna – wyklejanie różnymi materiałami

 

Różne materiały potrzebne do ozdobienia pisanek, np.: farby plakatowe, włóczki, kolorowy papier; nożyczki, kleje, pędzle, mazaki, ugotowane jajka ( styropianowe lub wycięte z papieru technicznego)

każde inną techniką, np. − kolorowe włóczki, klej, jajka (oklejanie ugotowanych jajek włóczką), − kolorowy papier, klej, jajka (oklejanie kolorowym papierem lub elementami wyciętymi z kolorowego papieru), − farby plakatowe, pędzle, jajka (malowanie jajek farbami), − mazaki, jajka (rysowanie mazakami wzorów na jajkach).

 

  1. 4.      Zabawa bieżna „ Wesołe kurczątka”

 

Dziecko( jeśli jest możliwość z siostrą lub bratem) dobierają się parami, stają jedno za drugim. Pierwsze kurczątko przy dźwiękach tamburynu odbiega od drugiego, które stoi w miejscu. Kiedy zabrzmią dźwięki bębenka, pierwsze kurczątko zatrzymuje się, a drugie dobiega do pierwszego i staje za nim. Podczas powtórzenia zabawy drugie kurczątko staje się pierwszym i prowadzi.

 

  1. 5.      Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.

 

Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia.

Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.

Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty. Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią. Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.

Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.

Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt. Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.

Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami,

 którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

 

 

WTOREK 07.04.2020 „ Liczenie pisanek”

 

  1. 1.    Zabiegi higieniczne – doskonalenie umiejętności mycia rąk zgodnie ze wszystkimi etapami,
    1. 2.      Ćwiczenia gimnastyczne,
  • Wirujący bączek – dzieci ślizgają się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.
  • Chowamy się – w siadzie, przyciągają kolana do głowy, chowają głowy; rozprostowują się do pozycji leżącej.
  •  Gorąca podłoga – biegają z wysokim unoszeniem kolan.
  •  Na szczudłach – chodzą na sztywnych nogach.
  •  Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach, wciskają wszystkie części ciała w podłogę. Zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu.
  • Dzieci w leżeniu tyłem; jedno dziecko z pary chwyta partnera za kostki nóg i stara się go przesunąć; potem zamieniają się miejscami ( można zrobić z rodzicem lub rodzeństwem)
  •  Wstajemy razem – dzieci siedzą tyłem do siebie, złączone plecami; próbują razem wstać, nie odrywając się od siebie.

 

  1. 3.      Ćwiczenia z pisankami.

https://images.app.goo.pl/t1hjR8erRYxpdFFZ7

 Oglądanie różnych pisanek. Wskazywanie takich samych. Pisanki o różnych wzorach, w tym kilka par takich samych. Dzieci oglądają pisanki. Omawiają znajdujące się na nich wzory. Wskazują pary takich samych pisanek. • Ćwiczenia z pisankami. Obrazki dwóch koszyków, obrazki pisanek: 6 zielonych, 4 czerwonych, 5 żółtych, 4 niebieskich. Na tablicy są przypięte sylwety dwóch koszyczków, a w nich obrazki pisanek. • Wyjmowanie pisanek z koszyczków, przeliczanie ich. − Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku? (6 zielonych, 4 czerwone). − Ile pisanek jest w drugim koszyczku? (5 żółtych, 4 niebieskie). • Liczenie wszystkich pisanek w koszyczkach.

 

4. Gra liczbowa- kostką rzucamy – pisanki zbieramy.

 

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=a+A8TdcP&id=B3820CD52FEC5EF692A0C4D5D564C7EF0AE085BF&thid=OIP.a-A8TdcPA9kRUPLVPEtSHAHaFL&mediaurl=http%3A%2F%2Fwww.sowy.fwie.eco.pl%2Fwww%2Fimages%2Ftablica-jaja.jpg&exph=560&expw=800&q=ptaki+i+ich+jajka&simid=607987766100886707&selectedindex=68&adlt=demote&shtp=GetUrl&shid=b1c2de05-afae-4f4b-9206-2827737382c5&shtk=U293eSBQb2xza2k%3D&shdk=Wm5hbGV6aW9uZSBwcnpleiBCaW5nIHc6IHd3dy5zb3d5LmZ3aWUuZWNvLnBs&shhk=nqH7pXGUCadH0hgZhdphlYvv7nsu5wJ2gogo45xFkZg%3D&form=EX0023&shth=OSH.v3FhGbbmQciAQQk4FRTLiA 

 

Pisanki: kolorowe i białe, duża kostka do gry, z kropkami (5-latki). R. rozkłada na dywanie, w rzędzie, powycinane z kartonu kolorowe pisanki i sylwety białych jajeczek. Dziecko kolejno rzucają dużą kostką. Liczą oczka, zbierają tyle jajek, ile wskazuje liczba oczek, i układają je na końcu rzędu pisanek. Jeśli wśród zebranych pisanek znajduje się białe jajko, dziecko je zatrzymuje. Zabawa trwa tak długo, aż na dywanie zostaną tylko kolorowe jajka. Na zakończenie dziecko liczą zebrane białe jajka. Dziecko przelicza zebrane jajka.

 

5.Dostrzeganie rytmu w układzie kolorowych, papierowych pisanek i kontynuowanie go.

 

Papierowe sylwety pisanek w trzech kolorach . R. układa ciąg rytmiczny z papierowych, kolorowych pisanek. Dzieci, po dostrzeżeniu rytmu, kontynuują go, układając odpowiednie sylwety. Np. pisanki: czerwona, niebieska, pomarańczowa, czerwona, niebieska, pomarańczowa, czerwona, niebieska, pomarańczowa (zawsze trzy sekwencje).

 

  1. Zabawa pobudzająco – hamująca  „ Baranek”

https://youtu.be/9F2KoTXIZCg

dzwoneczki, dla  dziecka: mała obręcz, szablon baranka, kulki z białej bibuły karbowanej, klej, oczy i uszy dla baranka (wycięte z kolorowego papieru). W dowolnych miejscach w środku sali są rozłożone obręcze. W każdej obręczy znajdują się elementy do wykonania baranka. Dziecko zajmuje miejsca obok wybranych przez siebie obręczy. Kiedy usłyszą nagranie piosenki, przemieszczają się tanecznym krokiem między obręczami. Na sygnał dzwoneczka wracają do swoich obręczy i wykonują baranki. Pracę przerywa ponowny dźwięk dzwoneczka. Zabawę powtarzamy kilka razy, dotąd aż dziecko wykona prace.

 

 

 

ŚRODA 08.04.2020. „ Koszyczek dobrych życzeń”

 

  1. 1.    Piosenka Muzolaki - Zając

https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc

 

  1. 2.    Zabawa ruchowa przy piosence „ Taniec kurcząt” Modesta Musorgskiego

https://www.youtube.com/watch?v=4QHbc4g7yCk

 

  1. 3.         Zagadki dotykowe – Co ukryłam w pudełku?

 Przedmioty związane z Wielkanocą, apaszka do zasłonięcia oczu. R. wyjmuje z pudełka przedmioty związane z Wielkanocą. Dziecko z zasłoniętymi oczami odgadują, co otrzymują do rąk, np. koszyczek, baranka, zajączka, bazie, borowinkę, serwetkę.

 

  1. 4.    Ćwiczenie spostrzegawczości – Ukryte pisanki. Pisanki. Dziecko szuka pisanek ukrytych przez R. Kiedy je znajdą, określają, w jakich miejscach były one schowane. Stosują odpowiednie przyimki. Liczą, ile pisanek zostało ukrytych.

 

  1. 5.       Wypowiedzi dziecka, na podstawie obserwacji i doświadczenia, o tym, jak powinien wyglądać koszyczek wielkanocny. Wyjaśnienie, dlaczego właśnie takie potrawy i przedmioty powinny się w nim znaleźć. Rekwizyty, które powinny się znaleźć w koszyczku wielkanocnym, i inne, które nie powinny się tam znaleźć. Dziecko mówi, które powinny zostać włożone do koszyczka. Wyjaśniają swój wybór.

 

  1. 6.       Ćwiczenie oddechowe – Baranek. Szablon baranka, słomka, skrawki białego papieru. Dziecko zajmują miejsca przy stolikach. Przed każdym dzieckiem znajduje się szablon baranka. Obok baranka zostają umieszczone małe kawałki białego papieru. Dziecko za pomocą słomki przenosi kawałki papieru na szablon baranka. Nie pomaga sobie rękami.

 

 baranek.doc

 

koszyczek.doc

 

CZWARTEK 09.04.2020 „ Wielkanoc”

 

  1. 1.             Zabawy badawczeWokół jajka– Poznajemy budowę jajka. Jajka: kurze, przepiórcze, strusie, dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe.

 

  1. 2.      Zabawa badawcza – Jajka i woda. Jajka surowe, jajka ugorowane, szklane naczynia, sól, łyżka.

 

 • Dzieci badają zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie.

• Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.

 

  1. 3.      Zabawa ruchowa z elementem turlania – Rozsypane pisanki. Dziecko jest pisanką. Delikatnie turla się po podłodze w różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa.

 

  1. 4.      Zabawy i ćwiczenia pod hasłem: Co można zrobić z jajka?

• Oglądanie skorupki jajka przez lupę. Lupy.

• Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego. Jajka – surowe i ugotowane.

• Wypowiadanie się dzieci na temat: Co można zrobić z jajek? Pomalować, ugotować, usmażyć itp.

• Wymyślanie przez dzieci przepisów na potrawy z jajek. Nadawanie im nazw.

 

  1. 5.      Zabawa ruchowa – Marsz z gazetą. Gazeta dla każdego dziecka

• Marsz z gazetą przyciskaną brodą do klatki piersiowej.

• Marsz z gazetą przyciskaną uchem do lewego barku, a następnie – do prawego barku.

• Marsz z gazetą położoną na otwartej prawej dłoni, następnie – na lewej dłoni.

• Podskoki w przód z gazetą trzymaną między kolanami.

•Marsz z gazetą położoną na głowie.

 

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=G1nkN%2F50&id=AB21310B8018A7DFDFB1E405F5652644846D298D&thid=OIP.G1nkN_50Uw3KCwNHSH5fdgHaKe&mediaurl=https%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-kv_wqJnX2hk%2FWOduS2-5qcI%2FAAAAAAAAD8Y%2FTg-BCp8b100cqk0-ynJzMNiOhXuLcXatQCLcB%2Fs1600%2Fwielkanoc%2Bpisanka%2B003%2B2017.gif&exph=1600&expw=1131&q=pisanki+do+kolorowania&simid=608043136787023093&selectedindex=4&qpvt=pisanki+do+kolorowania&adlt=demote&shtp=GetUrl&shid=145f3772-89de-4a8d-9ad2-9c056f87c6d4&shtk=ZG9icnplIG5hcnlzb3dhbmUuLi4%3D&shdk=Wm5hbGV6aW9uZSBwcnpleiBCaW5nIHc6IHByYWNvd25pYWJhamtvd28uYmxvZ3Nwb3QuY29t&shhk=8IG3cxIIIrDb6vPSp9rspgyTpoIpevwLwHJbhs8hatY%3D&form=EX0023&shth=OSH.MRcjI19tgQfl7zNnV8m%252Bsw

 

 

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=G1nkN%2F50&id=AB21310B8018A7DFDFB1E405F5652644846D298D&thid=OIP.G1nkN_50Uw3KCwNHSH5fdgHaKe&mediaurl=https%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-kv_wqJnX2hk%2FWOduS2-5qcI%2FAAAAAAAAD8Y%2FTg-BCp8b100cqk0-ynJzMNiOhXuLcXatQCLcB%2Fs1600%2Fwielkanoc%2Bpisanka%2B003%2B2017.gif&exph=1600&expw=1131&q=pisanki+do+kolorowania&simid=608043136787023093&selectedindex=4&qpvt=pisanki+do+kolorowania&adlt=demote&shtp=GetUrl&shid=145f3772-89de-4a8d-9ad2-9c056f87c6d4&shtk=ZG9icnplIG5hcnlzb3dhbmUuLi4%3D&shdk=Wm5hbGV6aW9uZSBwcnpleiBCaW5nIHc6IHByYWNvd25pYWJhamtvd28uYmxvZ3Nwb3QuY29t&shhk=8IG3cxIIIrDb6vPSp9rspgyTpoIpevwLwHJbhs8hatY%3D&form=EX0023&shth=OSH.MRcjI19tgQfl7zNnV8m%252Bsw

 

 

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=8h65m4JY&id=0A62B49D9A1612F5D26C20A83357C072E74CFB9E&thid=OIP.8h65m4JYu5VmeKN_oGLmSQHaJQ&mediaurl=http%3A%2F%2Fczasdzieci.pl%2Fpliki_dz%2Fkolorowanki%2Fkolorowanka_61_1040.gif&exph=800&expw=640&q=pisanki+do+kolorowania&simid=608001290916594020&selectedindex=112&adlt=demote&shtp=GetUrl&shid=e5c76f30-90c8-4230-b9d9-aa363ee129c2&shtk=S29sb3Jvd2Fua2kgV2llbGthbm9jbmUsIFBpc2Fua2ksIMWad2nEhXRlY3puZSAtIEtvbG9yb3dhbmtpIC4uLg%3D%3D&shdk=Wm5hbGV6aW9uZSBwcnpleiBCaW5nIHc6IGN6YXNkemllY2kucGw%3D&shhk=Z2J9tD0H%2FSa%2BhIfA%2FFgfVJJLmAUeJ8oLRSZZdjSjj8s%3D&form=EX0023&shth=OSH.uFArERwgcjXBVU49LdZ6gA

 

 

 

PIĄTEK 10.04.2020 „ Śmigus – dyngus”

 

  1. 1.      Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.

Śmigus! Dyngus! Na uciechę

z kubła wodę lej ze śmiechem!

 Jak nie kubła, to ze dzbana,

 śmigus-dyngus dziś od rana!

 

Staropolski to obyczaj,

Żebyś wiedział i nie krzyczał,

Gdy w Wielkanoc, w drugie święto,

Będziesz kurtkę miała zmokniętą.

 

  1. 2.      Rozmowa na temat wiersza.

 − Co to jest śmigus-dyngus?

 − Co to znaczy staropolski obyczaj?

 − Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?

 

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=37khox5b&id=8AEF3F8BAE5B67E0D40D4E66398BD0CBD4F5D64E&thid=OIP.37khox5bNaP3Pzq2m5ugzQHaKe&mediaurl=http%3A%2F%2Fbystredziecko.pl%2Fkarty-pracy%2Fszlaczki%2Fszlaczki-pisanki-01.png&exph=550&expw=389&q=obrazki+grafomotoryczne&simid=608018913174029374&selectedindex=239&adlt=demote&shtp=GetUrl&shid=c0e92bc3-4119-4239-b058-4dab5d082ba7&shtk=V2llbGthbm9jIC0gc3RyZWZhIHRlbWF0eWN6bmEgLSBCeXN0cmUgRHppZWNrbw%3D%3D&shdk=Wm5hbGV6aW9uZSBwcnpleiBCaW5nIHc6IGJ5c3RyZWR6aWVja28ucGw%3D&shhk=nlLwVUb%2BdG7%2BmiLHqb8iI19YmautoS3RVEO7cWURwsU%3D&form=EX0023&shth=OSH.LlrXRWSyS5s4H5SnZT40Fw

 

 

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=BVj408cr&id=1AA42E338230E5BA1A11CCFA1D9F82A08A0EEBB4&thid=OIP.BVj408crnLC_nstx3qbaNwHaKe&mediaurl=http%3A%2F%2F4.bp.blogspot.com%2F-hhsNuNIUfHU%2FUUi3FZunf9I%2FAAAAAAAAAmA%2Fxj6Vvm_XBk8%2Fs1600%2Fpisanka.jpg&exph=1600&expw=1131&q=obrazki+grafomotoryczne&simid=608005388307464433&selectedindex=278&adlt=demote&shtp=GetUrl&shid=5eb84880-de70-4829-9a5f-c8d7e3770d7c&shtk=cG9tZWR1azogcGlzYW5rYSAtIGtvbnR5bnVvd2FuaWUgd3pvcnU%3D&shdk=Wm5hbGV6aW9uZSBwcnpleiBCaW5nIHc6IHBvbWVkdWsuYmxvZ3Nwb3QuY29t&shhk=%2BRmw72XI1nElpi5TH75Agmu60SzGyPks%2Ftwl9cbVFbw%3D&form=EX0023&shth=OSH.MlUgYudH0zJ6N%252F%252BPADzcfQ

 

 

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=LDfGJLyJ&id=AFD0B76B4AE99AF841D54F29A4E5B4B662B1DF94&thid=OIP.LDfGJLyJgfHQuIvAxEXXbQEgDY&mediaurl=https%3A%2F%2F2.bp.blogspot.com%2F-AkTx1MdHb3w%2FWrzRfR57seI%2FAAAAAAAACMY%2FyOim5GN2pOE32vLo_aKioif1FcOOJOKXACLcBGAs%2Fs1600%2FBez%25C2%25A0tytu%25C5%2582u.png&exph=1205&expw=1600&q=obrazki+grafomotoryczne&simid=608052564202620326&selectedindex=299&adlt=demote&shtp=GetUrl&shid=dbf18e43-96d3-49c4-b9a7-399fde686fc8&shtk=bW9qYSBzemFmYSAsIG1vZG5hIHN6YWZhOiBXaWVsa2Fub2NuZSBwcnp5Z290b3dhbmlh&shdk=Wm5hbGV6aW9uZSBwcnpleiBCaW5nIHc6IG1vamFzemFmYW1vZG5hc3phZmEuYmxvZ3Nwb3QuY29t&shhk=6Vzr7mcHF58fggzIkQW7cWg0ZzxRgUmCL%2Fs2F3OeCfc%3D&form=EX0023&shth=OSH.NrYVByrPmp26rVrEOCdKag

 

 

  1. 3.      Ćwiczenia grafomotoryczne

 

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=h%2FZUwOF3&id=42A3330FA66D980B10463135FF99A368C1BA80A3&thid=OIP.h_ZUwOF36cL-RXa3VJEbhwHaDJ&mediaurl=https%3A%2F%2Fwww.detskestranky.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Fberanek_grafomotorika.jpg&exph=297&expw=700&q=obrazki+grafomotoryczne&simid=608044588492325026&selectedindex=391&adlt=demote&shtp=GetUrl&shid=d91e54a9-dd48-40a4-af7a-12a0e72e4f8e&shtk=QmVyw6FuZWsg4oCTIHByb3RhaG92YWPDrSBjdmlreSDigJMgRMSbdHNrw6kgc3Ryw6Fua3k%3D&shdk=Wm5hbGV6aW9uZSBwcnpleiBCaW5nIHc6IHd3dy5kZXRza2VzdHJhbmt5LmN6&shhk=f6TY9x47Id7XJOtbbBN0XFEDvIvW7q6bV1ddnGm0mmU%3D&form=EX0023&shth=OSH.s3y2k7l8HGBTOfvkDl%252F6AQ

 

 

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=tAPMXCmA&id=0C43DD7FE8F8B8B199F4D3D1C621CF39FF30D032&thid=OIP.tAPMXCmA75-8e0BUfMWqVwHaKf&mediaurl=http%3A%2F%2Fsuperkid.pl%2Fuploads%2Fclip%2Fgeneratory-arkuszy%2Fgenark-szla-przyklad-1.png&exph=453&expw=320&q=obrazki+grafomotoryczne&simid=608024565359380482&selectedindex=459&adlt=demote&shtp=GetUrl&shid=cd6b7079-5e7c-4936-830f-c12274c43e10&shtk=R2VuZXJhdG9yIGFya3VzenkgemUgc3psYWN6a2FtaSAtIFN1cGVyS2lk&shdk=Wm5hbGV6aW9uZSBwcnpleiBCaW5nIHc6IHN1cGVya2lkLnBs&shhk=KDBjrR5sJj6A%2FHvW9oOpzrReB1TqLIrtge7ZtozVPjU%3D&form=EX0023&shth=OSH.47%252FWky29d1%252Bsuax70FkfxQ

 

 

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=6Hzj6pmj&id=30300370B4E7AD6EFC010D463FD94E066DB73799&thid=OIP.6Hzj6pmj9nGbsk6eDH8oRQHaEs&mediaurl=https%3A%2F%2Fwww.detskestranky.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fovecka_jednim_tahem-870x551.jpg&exph=551&expw=870&q=obrazki+grafomotoryczne&simid=607989316573268550&selectedindex=576&adlt=demote&shtp=GetUrl&shid=4a4c8d98-98c1-41d2-9fdd-fac6fbf11c1b&shtk=Z3JhZm9tb3RvcmlrYSDigJMgRMSbdHNrw6kgc3Ryw6Fua3k%3D&shdk=Wm5hbGV6aW9uZSBwcnpleiBCaW5nIHc6IHd3dy5kZXRza2VzdHJhbmt5LmN6&shhk=YueYdhK9FwImhSRROUuN1u%2FRdGPzP2ni5fjOjGIUbcY%3D&form=EX0023&shth=OSH.K5R1qT5uyAuh3j56FvffwQ

 

 

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=5wm9Ju0i&id=5083860C964C678975182B178D1378AEC79382B7&thid=OIF.BK2o0d4a7M5e%2F8MTPtj0rg&mediaurl=https%3A%2F%2Feduzabawy.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2FGrafomotorykaWiosnafb.jpg&exph=630&expw=1200&q=obrazki+grafomotoryczne&simid=78939191802&selectedindex=643&adlt=demote&shtp=GetUrl&shid=9e54ca7d-a57a-4159-a7be-c35cfe0a82ae&shtk=S2FydHkgcHJhY3k6IMSHd2ljemVuaWEgZ3JhZm9tb3Rvcnljem5lIG5hIHdpb3NuxJkgZGxhIC4uLg%3D%3D&shdk=Wm5hbGV6aW9uZSBwcnpleiBCaW5nIHc6IGVkdXphYmF3eS5jb20%3D&shhk=m5y8hJ3wCAnEHzyObat9%2BoPoGZ5HdpYCy1Md1%2FYGLBw%3D&form=EX0023&shth=OSH.VWp7EyzNm7E9wRgHgF7gQQ

 

4.      Zabawa ruchowa przy piosence Hopla, hopla! oraz „ Zając”

 

https://youtu.be/t-jVEPrPR9c

 

https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc

 

 

kontakt
imię i nazwisko
adres e-mail
wiadomość