przejdź do Sochaczew.pl
Sochaczew
160289 odwiedzin

ODDZIAŁ III Biedronki

A A A

Propozycje zajęć tygodniowych dla grupy „Biedronki”

12.04-16.04.2021r.

Opracowała: K. Kordzi, M. Krystecka

Poniedziałek 12.04.2021r.

 

Temat główny: Z kulturą za pan brat

Temat dnia: Poznajemy wiarę we własne siły

Cele:

- poznanie wartości „wiary we własne siły” na podstawie bajki

- doskonalenie umiejętności budowania komunikatywnej wypowiedzi

- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji odczuwanych w różnych sytuacjach

- poznanie zawodu jakim jest szewc

 

  1. 1.      Zabawa z elementem czworakowania „Miłe kotki”

 

Dzieci – kotki czworakują w dowolnych kierunkach. Na hasło Rodzica: kici, kici – kotki czworakują szybko do Rodzica. Na hasło: cii – układają się do snu, zwijając w kłębek, na hasło: miłe kotki – czworakują w dowolnych kierunkach po pokoju.

 

  1. 2.      „Legenda o Smoku Wawelskim” – słuchanie utworu i rozmowa na temat wiary we własne siły, jaką prezentował szewc Skuba. Odpowiadanie na pytania dotyczące utworu.

 

Czy wiesz, co upamiętnia krakowski pomnik smoka stojący u stóp Wawelu? Ten potwór jest na szczęście z metalu i nikomu nie może zrobić krzywdy, ale jego pierwowzór nie na żarty nastraszył mieszkańców Krakowa.

      Dawno, dawno temu, tak dawno, że nikt już nawet nie pamięta, kiedy dokładnie to się wydarzyło, w pieczarze pod Wawelskim Wzgórzem zamieszkał najprawdziwszy, straszliwy smok ziejący ogniem. Gdy wydawał z siebie złowrogi ryk, drżały ściany wszystkich domów, a nawet ściany zamku, w którym mieszkał król Krak.

      Smok polował na pasące się owce i inne zwierzęta. Pożerał je, a gdy tylko ponownie zgłodniał, znów wyruszał na łowy, wprawiając w przerażenie wszystkich mieszkańców. Zdarzało mu się też porywać bezbronne dziewczęta. Ze strachu o swoje córki i żony krakowianie sami zaczęli podrzucać mu pod jaskinię tłuściutkie owce z nadzieją, że gdy potwór się naje, nie będzie polował. Wszyscy jednak drżeli na myśl, że w końcu zabraknie zwierząt…

      Król Krak rozmyślał od rana do wieczora, jak się pozbyć smoka. Ogłosił nawet, że śmiałek, który zabije potwora, dostanie w nagrodę rękę królewskiej córki. Kolejni rycerze stawali do walki ze smokiem, ale żaden z nich nie zdołał go pokonać. Tym, którzy mieli szczęście, udawało się uciec; innych smok pożerał, i to razem ze zbroją. Królewna płakała, król nie spał po nocach ze zmartwienia, a mieszkańcy byli coraz bardziej przerażeni.

      Któregoś dnia do zamku przybył szewczyk Skuba i skłonił się przed królem.

      - Wiem, jak uwolnić Kraków od tego podłego potwora! – obwieścił.

      Król wysłuchał całego planu. „To się może udać!” – pomyślał. Jeszcze tego samego dnia szewczyk zamknął się w swoim warsztacie i przystąpił do pracy, dodając sobie odwagi wesołą piosenką:

Może nie jestem rycerzem,                                                                                                             

ale w swój rozum wierzę!

Wiem, jak Kraków ocalić,

król mnie na pewno pochwali!

Potwór nie będzie już szkodzić.

Król mnie za to nagrodzi!

      Oto, co wymyślił Skuba: zdobył gdzieś piękną, owczą skórę, wypełnił ją siarką i smołą, a następnie zszył wszystko tak zręcznie, że wypchana owca wyglądała jak żywa. Nad ranem podrzucił ją pod smoczą pieczarę. Gdy tylko smok się obudził i poczuł, że jest głodny, wypełzł na zewnątrz i zauważył smakowicie wyglądającą, tłuściutką owcę. Rzucił się więc na nią i połknął

w całości, mlaszcząc z apetytem olbrzymim smoczym jęzorem. Minęło jednak zaledwie kilka chwil, gdy uczucie sytości ustąpiło miejsca straszliwemu pożarowi żołądka. Potwór poczuł, jak gdyby ogień trawił go od wewnątrz!

      Z upiornym jękiem smok rzucił się do brzegu Wisły i chcąc ugasić pragnienie, począł pić wodę; pił i pił, aż napęczniał tak bardzo, że nagle pękł z hukiem i rozpadł się na milion kawałków!

      Mieszkańcy Krakowa wiwatowali na cześć sprytnego szewca, a król Krak dotrzymał słowa: wkrótce Skuba i królewna stanęli na ślubnym kobiercu. Skuba opływał od tej pory we wszelkie dostatki, żal mu było jednak porzucić swoje ulubione zajęcie… dlatego nadal szył poddanym buty!

 

Pytania do utworu:

- Jaki straszliwy potwór mieszkał dawno temu w Krakowie?

- Co stawało się z rycerzami, których król wysyłał do walki z potworem?

- W jaki sposób Skuba złagodził potwora?

- Czy szewczyk pokonałby smoka, gdyby nie wierzył w siebie i swój plan? Dlaczego?

 

  1. 3.      Rozmowa kierowana „Kiedy i dlaczego trudno nam uwierzyć w siebie?”

 

Dziecko wypowiada się na temat tego, czego nie lubi robić z braku wiary w siebie. Rodzic zapisuje na kartce pomysły. Dziecku będzie wówczas łatwiej zrozumieć „wiarę i brak wiary w siebie”. Następnie Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat tego, dlaczego w niektórych sytuacjach trudno uwierzyć w siebie i coś zrobić, oraz o towarzyszących temu uczuciach (obawa, że coś wyjdzie nie tak, strach przed odmową lub porażką, wstyd, że ktoś nas wyśmieje, nieśmiałość, a także ból brzucha, szybsze bicie serca, płacz).

 

  1. 4.      „Co robi szewc?” – rozmowa kierowana na temat pracy wykonywanej przez szewca.

 

Rodzic opowiada o zawodzie szewca i prezentuje dziecku ilustracje przedstawiającą szewca w czasie pracy.

 

https://img.redro.pl/obrazy/szewc-naprawa-obuwia-siedzi-szewc-400-273261.jpg 

 

Wtorek 13.04.2021r.

Temat dnia: W świecie filmu

Cele:

- poznanie pojęcie „ film animowany”

- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowo – słuchowej

- kształtowanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości

- rozwijanie mowy

- wdrażanie do oczekiwania na swoją kolej

  1. 1.      Rozmowa kierowana „ Co to jest film?”

 

Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie kamery filmowej i kadrów ze znanych dziecku bajek. Rodzic porządkuje wiadomości dziecka i wprowadza pojęcie „film animowany” (czyli inaczej rysunkowy lub kreskówka)

 

https://i.pinimg.com/736x/e5/70/30/e57030813f5d67dec30cbbb3b1799622.jpg

https://www.speedtest.pl/wiadomosci/wp-content/uploads/2019/04/Bolek-i-Lolek.jpg

https://miastodzieci.pl/wp-content/uploads/2017/03/reksiowa-wiosna-bajka.jpg

https://s2.dmcdn.net/v/Ril191Tu_JC4kbXse/x1080

https://wmeritum.pl/wp-content/uploads/2016/03/uszatek.jpg

https://i.ytimg.com/vi/4-DS8XqMRWw/hqdefault.jpg

 

  1. 2.      „Filemon i Bonifacy” – słuchanie wiersza i rozmowa na jego temat, oglądanie odcinka filmu animowanego opowiadającego o przygodach tytułowych bohaterów.

 

Urszula Machcińska „Filemon i Bonifacy”


Tu są uszka, tam ogonek.

Proszę: oto Filemonek.

Prawie cały jak śnieg biały.

Taki śliczny kotek mały.

Dzieci lubią tego kotka.

Chce go głaskać, kto go spotka.

Jest tam jeszcze Bonifacy.

Czuje się jak w kociej pracy.

Filemona wciąż pilnuje,

Bo ten cały czas figluje.

Bonifacy ma futerko

Całe lśniące jak lusterko.

Lubi mięsko, ciepłe mleczko,

Kocią karmę i jajeczko.

Odwiedź kiedyś koty oba.

Każdy z nich Ci łapkę poda.

Chyba, że będą zmęczone.

Może miały trudny dzionek?

 

Pytania do utworu:


- Jak nazywają się bohaterowie wiersza?
- Jak wygląda Filemon?
- Jak wygląda Bonifacy?
- Co lubią robić koty z wiersza? 

https://bajkidladzieci.net/bajki/xkot-filemon-01.jpg.pagespeed.ic.GTvydA4V0M.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=4-DS8XqMRWw

 

  1. 3.      Rozmowa kierowana „W kinie”.

 

Rodzic pokazuje dziecku ilustrację sali kinowej i odwołując się do jego doświadczenia, prosi o jej opisanie. Następnie pyta dziecko:

- Kto może przyjść do kina?

- Co trzeba mieć by wejść do sali kinowej?

- Jak trzeba się zachować w kinie?

 

https://kinoostrovia.pl/uploads/pub/pages/page_282/pl_kino_sala.jpg

 

Środa 14.04.2021r.

 

Temat dnia: W teatrze

Cele:

- poznanie pojęcia „teatr”

- dostrzeganie piękna utworu

- kształtuje umiejętność rysowania zgodnie z poleceniem

- stosowanie liczebników porządkowych i orientacji w przestrzeni

 

  1. 1.      Słuchanie wiersza M. Szeląg „W teatrze” i rozmowa na temat teatru z wykorzystaniem rekwizytów i ilustracji.

 

W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,

przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…

Wtem gasną światła w wielkiej sali,

wszyscy rozmawiać zaraz przestali.

Do góry pnie się czerwona kurtyna,

bo właśnie spektakl się rozpoczyna.

Już scenografia wprawia w zdumienie,

do zamku przeniesie nas przedstawienie.

Wtem aktor wchodzi w złotej koronie

 i siada dostojnie na wielkim tronie.

A z nim aktorka w sukni balowej,

odgrywa rolę mądrej królowej.

Już słychać w dali trąby i dzwony,

poddani składają niskie ukłony.

Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,

a obok niego koń płowy stoi.

Lecz koń ten nie jest żywą istotą,

 jest rekwizytem, ręczną robotą.

I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,

to w przedstawieniu jest ożywiony.

I szybko tak mija mi czas w teatrze,

a gdy się boję, na scenę nie patrzę!

Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,

łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.

Są też momenty wielkiej radości,

skąd tyle emocji w mym sercu gości?

Teraz aktorzy zdejmują maski,

chyba czekają na widzów oklaski?

Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,

wielkie uznanie i brawa dostają!

Czerwona kurtyna się opuściła

 i całą scenę znów zasłoniła.

Wtem błysły światła w wielkiej sali,

wszyscy ze swoich foteli wstali.

I to już koniec jest przedstawienia

– Teatrze magiczny, do zobaczenia!

 

Pytania do wiersza. Na koniec dziecko ogląda filmik pokazujący jak powstaje spektakl teatralny.

- W jakie miejsce przeniósł nas wiersz?

- Po co chodzi się do teatru?

- Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz?

- Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze? ( Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat sceno- filii, sceny, sali, kurtyny, aktorów, masek, kostiumów, afiszu, biletów)

- Jakie emocje, uczucia może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne?

- Czy byłeś kiedyś w teatrze?

- Czy Ci się podobało? Jeśli tak, to dlaczego?

 

https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

 

https://st.depositphotos.com/1815767/1398/v/950/depositphotos_13987907-stock-illustration-drama-masks-sketch.jpg

https://moscsp.ru/uploads/aa17c08da714c75241c017fae0dae44d.jpg

https://image.freepik.com/darmowe-wektory/scena-teatralna-w-holu-z-zaslonami-i-fotelami-dla-ilustracji-publicznosci_110233-2269.jpg

https://rodzinnykompas.pl/wp-content/uploads/2017/01/Maskarada3.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/GP6nu5GttkH_8237uBvWU7L3GikuiDULqTGvCL3lKFx7uziGs6frk4U9Z2A7q5DD8sWNc7-7mmhLA-nLtJ4CMwRpocb4p5fx2NMCOVe0Td9jTn2px61dwKbO

http://wiadomosci.niepolomice.eu/wp-content/uploads/2018/02/plakat-Pinokio.jpg

 

  1. 2.      Zabawa ruchowa „Kurtyna do góry, kurtyna w dół”

 

Dziecko maszeruje po pokoju w rytmie granym przez Rodzica na grzechotce ( można wykorzystać pustą butelkę wypełnioną do połowy ryżem), trzymając za jeden róg chusteczkę higieniczną. Gdy Rodzic przestaje grać podaje hasło: Kurtyna w dół! – dziecko chwyta chustkę za dwa rogi, podnosi do góry ręce, staje na palcach i powoli kuca, naśladując chustką opuszczanie kurtyny. Rodzic ponownie zaczyna grać, a dziecko chodzi po pokoju trzymając chustkę za jeden róg. Gdy Rodzic przestanie grać podaje hasło: Kurtyna w górę! – dziecko kuca i chwyta chustkę za dwa rogi, po czym powoli wstaje, wyciąga ręce do góry i staje na palcach, naśladując podnoszenie kurtyny.

 

  1. 3.      „Maska teatralna” - praca plastyczna

Dziecko dostaje od rodzica kartkę z wydrukowaną maską teatralną. Po czarnych śladach dziecko wycina maskę. Środek maski pomaga wyciąć Rodzic. Po wycięciu dziecko ozdabia maskę według własnego pomysłu. Może użyć: bibuły, kredek, farb, plasteliny). Po zakończeniu jeśli to możliwe Rodzic przywiązuje gumkę do maski.

 

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/MASKA4.jpg

 

Czwartek 15.04.2021r.

 

Temat dnia: Balet i opera nasze serca na teatr otwiera

Cele:

- poznanie cech baletu i opery

- rozwijanie sprawności fizycznej i tężyzny fizycznej

- rozwijanie umiejętności tanecznych

- rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości muzycznej

- uwrażliwienie na piękno wyrazu baletu i opery

 

  1. 1.      Zabawa z elementem podskoku „ Złap motyla”

 

Dziecko porusza się w podskokach po pokoju trzymając w obu rękach rozłożone chusteczki higieniczne. Na słowa: Uważaj, motylek leci – wyrzuca energicznie chustki w górę, a następnie próbuje je złapać. Zabawę powtarzamy wielokrotnie.

 

  1. 2.      „Poznajemy balet” – rozmowa kierowana.

 

Dziecko siedzi wraz z Rodzicem na dywanie lub przy stole. Rodzic pokazuje dziecku baletkę i pyta: Czy wiesz co to jest i do kogo mogło należeć? Następnie pokazuje ilustracje dziewczyny i chłopaka w strojach baletowych, np. z jakiegoś przedstawienia. Dziecko omawia wygląd tancerzy i podaje nazwy elementów ich stroju, tj. baletki ( pointy), paczka baletowa inaczej tutu – strój uszyty z tiulu (dla dziewcząt), mężczyźni tańczą w trykocie albo w getrach.

 

https://d-wg.ppstatic.pl/k/r////8m/qw/ownex0w8sgkkkco0wkswgss4wkc.600.jpg

https://www.kolorowankimalowanki.pl/coloreadas/baletki_1352906364_img.gif

 

  1. 3.      „Nasze Jezioro Łabędzie” – improwizacja ruchowa do fragmentu muzyki z  „Jeziora Łabędziego” Piotra Czajkowskiego.

Rodzic daje dziecku chusteczki higieniczne (może być wykorzystana chusteczka pod szyję) i pokazuje, w jaki sposób poruszają się baletnice ( lekko, na palcach, sylwetka wyprostowana). Następnie włącza melodię, a dziecko zamienia się w tancerza baletu i próbuje pokazać ruchem wszystkie emocje zawarte w utworze „Jezioro Łabędzie”.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=C7Yi0CdtTc4

 

Piątek 16.04.2021r.

 

Temat dnia: Zabawa w teatr

Cele:

- poznanie roli aktora w teatrze

- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego

- rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych

- budowanie wiary we własne siły

 

  1. 1.      „Kto może zagrać w teatrze, czyli rodzaje teatru” – rozmowa kierowana.

 

Rodzic pokazuje dziecku różne przedmioty: kukiełka, pacynka, łyżka, marionetka i pyta: Co to za przedmioty? Dziecko podaje nazwy przedmiotów znajdujących się na ilustracjach. Czy mogą one zagrać w teatrze? Dziecko wyraża swoją opinię. Rodzic zwraca uwagę, że łyżka też może zagrać w teatrze, jeżeli aktor ją ożywi. Mówi jakie są rodzaje teatrów:

- Teatr tradycyjny – grają w nim aktorzy, Ga być ubrani w różne stroje, czasami dziwne i śmieszne

- Teatr lalek – w nim grają różne lalki ( marionetka, kukiełka, pacynka – aktorzy udzielają im głosu, najczęściej są schowani).

- Teatr cieni – głównym aktorem jest w nim cień, który tworzy aktor schowany za zasłoną.

- Teatr tańca- tu aktorami są tancerze, którzy podczas przedstawienia nie mówią ani słowa.

- Opera- tu aktorami są śpiewacy.

 

https://i.pinimg.com/474x/3b/db/5b/3bdb5b4cb95f82092dc03f288b165a26.jpg

https://tulilo.pl/environment/cache/images/500_500_productGfx_bf3c8836b46a1df35c0e5df50edcf920.jpg

https://teatrandersena.pl/wp-content/uploads/2020/04/marionetka-2.jpg

 

 

  1. 2.      Praca plastyczno – techniczna „Robimy kukiełki”.

Potrzebne będą: drewniana łyżka, mazaki, bibuła, włóczka

 

Dziecko dostaje drewnianą łyżkę. Ozdabiają łyżkę w dowolny sposób. Mazakami rysują buzię i oczy. Z bibuły lub włóczki z pomocą Rodzica mogą zrobić włosy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kontakt