przejdź do Sochaczew.pl
135866 odwiedzin

ODDZIAŁ IV Elfy

A A A

Propozycja zajęć w dniach 30.03-03.04.2020 r. dla grupy „ELFY” 

 

TEMAT: Wiosenne przebudzenie

Kolory wiosny (Dzień 1) 30.03.’20 r.

 

Cele główne:

• rozwijanie mowy,

• poznawanie oznak wiosny,

• rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów,

• rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,

• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

 

Przebieg:

Słuchanie dowolnej piosenki o tematyce: wiosna

 

• Ćwiczenia poranne:

Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Słonko wschodzi i zachodzi .

Dziecko stopniowo podnosi się z przysiadu do stania, wyciąga ręce w górę i obraca się wokół własnej osi – słonko wstało i świeci, następnie powoli wraca do przysiadu i kuli się – słonko zaszło.

 

Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Bociany na łące .

Dziecko jest bocianem. Chodzi po łące, wysoko unosi kolana. Co pewien czas zatrzymuje się, staje na jednej nodze, wystawia złączone dłonie przed siebie, rytmicznie porusza nimi jak dziobem i powtarza: Kle, kle, kle, żabki mi się chce .

 

Marsz po obwodzie koła z rytmicznym wymawianiem tekstu: Wiosenko, wiosenko, zielona panienko, przybywaj z daleka, już dłużej nie zwlekaj .

 

Słuchanie wiersza Bożeny Głodkowskiej Wiosna i moda .

 

Pod koniec zimy wiosna wyjęła żurnali stosik.

– W co mam się ubrać? – dumała

– co w tym sezonie się nosi?

Założyć sukienkę w kropki?

A może golf? No i spodnie?

Co wybrać, by być na czasie i nie wyglądać niemodnie?

Torebkę wziąć czy koszyczek?

Na szyję apaszkę cienką,

na głowę – kapelusz z piórkiem czy lepiej beret z antenką?

(W tym czasie... – Gdzież ta wiosna?

– pytali wszyscy wokół.

– Zaspała? Zapomniała? Nie będzie jej w tym roku?)

I przyszła w zielonych rajstopach,

w zwiewnej złocistej sukience i miała wianek z pierwiosnków,

a w ręce trzymała kaczeńce.

Pachniała jak sklep z perfumami

– wszak była calutka w kwiatach, sypała płatkami jak deszczem

– i tak już zostało do lata.

Rozmowa na temat wiersza .

− Jaki problem miała wiosna?

− W co postanowiła się ubrać?

− Jak wyglądała?

 

Wypowiadanie się dzieci na temat : Jakie kolory kojarzą się wam z wiosną? Dlaczego?

 

Zabawa Jaka jest wiosna?

Osoba dorosła cicho wypowiada kolejne litery alfabetu, a dziecko w dowolnej chwili mówi: stop. Dziecko podają określenie, jakie według nich pasuje do wiosny. Musi ono zaczynać się na głoskę, na której zatrzymała się osoba dorosła, np. k – wiosna jest kolorowa p – wiosna jest pachnąca s – wiosna jest słoneczna r – wiosna jest radosna.

Karty pracy , cz. 3, s. 52–53. (Nowe przygody Olka i Ady)

Link :

 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

 

Odkrywanie litery ł, Ł.

Karta pracy , Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s.62.

Link :

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/przygotowanie-czytania pisania/mobile/index.html#p=64

 

Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – łodyga

Karty pracy, Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 46–47.

Osoba dorosła pyta: Część jakiego kwiatka pokazuje siostrze Olek? Jaką część krokusa wskazuje czerwona strzałka na obrazku?

Link :

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz 2/mobile/index.html#p=48

 

Wtorek 31.03.2020 r. (Dzień 2)

 

Temat dnia: Wiosna na łące.

 

Cele główne

• przeliczanie w zakresie 10,

• poznawanie nazw mieszkańców łąki,

• rozwijanie sprawności fizycznej.

 

Cele operacyjne

Dziecko:

• dodaje i odejmuje w zakresie 10,

• wymienia wybrane zwierzęta mieszkające na łące,

• aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

  • Zabawa Szukamy rymów do wiosennych słow.

R. wymawia słowa kojarzące się z wiosną, a dziecko podają do nich rymy.

wiosna – sosna, radosna

skowronek – dzwonek

sasanka – pisanka

krokus – hokus-pokus

 

  • Karta pracy, cz. 3, s. 54.

Link:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

1.Zaznaczanie drogi Ady i Olka do kwiatów. Nazywanie kwiatów.

2.Rysowanie kwiatów po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

 

  • Rozmowa na temat zwierząt, które mogą powitać wiosnę na łące.

Które zwierzęta mieszkające na łące mogą powitać wiosnę? Dlaczego?

 

  • Układanie nazw wybranych zwierząt żyjących na łące.

Litery potrzebne do ułożenia nazw zwierząt: motyl, biedronka, bocian, konik

polny, skowronek, kret.

Dziecko układa wyrazy -  nazwy zwierząt. Odczytuje  je.

 

  • Zadania  matematyczne – Motyle i kwiaty.

Liczmany, np. klocki.

R. przedstawia dziecku  sytuacje, np.

Pewnego dnia zakwitły na łące 2 stokrotki; następnego dnia zakwitły jeszcze 3. Ile stokrotek zakwitło na łące?

Tak samo postępują przy kolejnych zadaniach.

Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?

 W słoneczny dzień nad łąką fruwały 4 motylki cytrynki. Za chwilę przyleciało jeszcze 6 motylków. Ile motylków fruwa teraz nad łąką?

 Na kwiatach siedziało 10 motylków  cytrynków. 3 motylki odfrunęły. Ile motylków zostało na kwiatach?

 

  • Karta pracy, cz. 3, s. 55.

Link:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

 

1.Przedstawianie sytuacji ukazanych na obrazkach za pomocą liczmanów. Odpowiadanie na pytania.

2. Rysowanie po śladzie drogi pszczoły do ula.

 

  • Ćwiczenia gimnastyczne:

 

  • Wyczucie własnego ciała

(Nagranie dowolnej piosenki)

Dziecko porusza się po pomieszczeniu w rytmie wybranej piosenki, według własnej inwencji twórczej. Gdy muzyka milknie, zatrzymuje się, a następnie wykonuje ćwiczenia wskazanymi przez R. częściami ciała:

• ćwiczy głowę i szyję – wykonuje skłony, skręty, krążenia,

• ćwiczy tułów – wykonuje skłony, opady, skręty, krążenia,

• ćwiczy ramiona i dłonie – wykonuje wymachy, wznosy, krążenia ramion i dłoni, ruchy palców, klaskanie,

• ćwiczy nogi i stopy – wykonuje  podskoki, wspięcia, wymachy, tupanie.

Gdy dziecko usłyszy dźwięki muzyki, powraca do swobodnej improwizacji ruchowej.

  • Wyczucie siły (ciężaru) - W lesie

Dziecko naśladuje rąbanie drzewa siekierą, następnie – przewracanie go na ziemię mocnym pchnięciem – wykonuje mocne i szybkie ruchy. Naśladuje chwytanie za gałęzie, przeciąganie ściętych drzew, toczenie pni drzew – wykonuje  mocne i wolne ruchy.

Naśladuje  zrywanie liści ze ściętych drzew – wykonuje  lekkie i szybkie ruchy.

Naśladuje  podrzucanie zebranych liści do góry i opadanie na ziemię – wykonuje lekkie i wolne ruchy.

 

  • Wyczucie ciężaru ciała i przestrzeni - Podmuch wiatru

Silny podmuch wiatru powoduje spadanie żołędzi z drzew – dziecko podskakuje w górę w szybkim tempie, przechodzi  do przysiadu.

Wiatr unosi z ziemi liście do góry – z przysiadu, dziecko wykonuje szybkie przejście do stania.

Liście fruwają w powietrzu i powoli opadają – dziecko porusza się w różnych kierunkach pomieszczenia: na palcach, na lekko ugiętych kolanach, przechodzą do leżenia.

Dziecko biega, wyciąga ramiona jak najwyżej i jak najdalej – łapie opadające liście.

Przeskakuje  przez stosy liści i ścięte drzewa.

Odpoczywa w różnych pozycjach, zajmując jak najwięcej miejsca – na polanie w słoneczny dzień, jak najmniej miejsca – pod drzewami, gdy pada deszcz. 

 

 

TEMAT: Wiosenne przebudzenie

Pierwszy motyl (Dzień 3) 01.04.’20 r.

 

Cele główne:

• kształtowanie poczucia rytmu w metrum trójdzielnym,

• rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,

• rozwijanie sprawności manualnej,

• poznawanie budowy motyla.           

 

Przebieg:

 

Słuchanie dowolnej piosenki o tematyce: wiosna

Karta pracy , cz. 3, s. 56. Oglądanie obrazków. Omówienie etapów rozwojowych żaby. Kończenie rysowania żab według wzoru. Kolorowanie ich.

Link :

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus kp 3/mobile/index.html#p=58

 

• Ćwiczenia poranne:

Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Słonko wschodzi i zachodzi .

Dziecko stopniowo podnosi się z przysiadu do stania, wyciąga ręce w górę i obraca się wokół własnej osi – słonko wstało i świeci, następnie powoli wraca do przysiadu i kuli się – słonko zaszło.

 

Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Bociany na łące .

Dziecko jest bocianem. Chodzi po łące, wysoko unosi kolana. Co pewien czas zatrzymuje się, staje na jednej nodze, wystawia złączone dłonie przed siebie, rytmicznie porusza nimi jak

 

Marsz po obwodzie koła z rytmicznym wymawianiem tekstu:

Wiosenko, wiosenko, zielona panienko, przybywaj z daleka, już dłużej nie zwlekaj .

 

Ćwiczenia wyrabiające umiejętność świadomego poruszania się w rytm dźwięków instrumentu . 

Potrzebny: np., bębenek.

Dziecko porusza się zgodnie z rytmem wybijanym na bębenku przez osobę dorosłą: maszeruje, podskakuje. Na przerwę w muzyce wykonuje przysiad. Głośny dźwięk instrumentu oznacza wykonanie obrotu.

 

Karta pracy , cz. 3, s. 57.

Link :

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp

3/mobile/index.html#p=58

 

Ćwiczenie oddechowe – Łąka wiosną .

Dla dziecka: kolorowy kwiatek z bibuły, zielona kartka, słomka.

Dziecko zajmują miejsce przy stoliku. Na stoliku leżą wycięte z bibuły kolorowe kwiatki oraz zielona kartka – łąka. Zadaniem dziecka jest przeniesienie jak największej liczby kwiatów na swoją łąkę za pomocą słomki.

 

Oglądanie zdjęć/obrazków różnych motyli, słuchanie ich nazw .

Praca plastyczna Pierwszy motyl .

- Wycinanie z kartki sylwety motyla,

- Kolorowania sylwety 

 

Czwartek  02.04.2020 r. ( Dzień 4) 

Temat dnia: Powitanie wiosny

Cele główne :

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie przyczyn ochrony roślin,
  • poznawanie zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny.

Cele operacyjne

Dziecko:

  • wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
  • wie, dlaczego należy chronić wybrane rośliny,
  • wymienia zwyczaje związane z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny.

 

  • Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Kwiatek rośnie.

(Do realizacji : bębenek lub plastikowa butelka)

Dziecko przykuca, głowę wtula w ramiona. R. zaczyna rytmicznie uderzać w bębenek(plastikową butelkę) – najpierw cicho, potem coraz głośniej i szybciej. Dziecko powoli się podnosi, aż do pozycji stojącej, wyciąga ręce do góry.

 

  • Karta pracy  s. 58.      

Link :

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

 

1. Czytanie całościowe  lub samodzielne przez dziecko nazw kwiatów. Próby wyjaśniania przez R. , dlaczego niektóre z nich są pod ochroną.

R. wyjaśnia Dz:

Ochrona gatunkowa roślin to prawny sposób zabezpieczenia rzadko występujących gatunków dziko rosnących roślin zagrożonych wyginięciem. Gatunków chronionych nie wolno niszczyć, zrywać, zbierać, sprzedawać, nabywać, przewozić przez granicę państwa, nie można niszczyć ich siedlisk itp. W niemal wszystkich państwach są gatunki roślin podlegających ochronie. W Polsce za początki ochrony gatunkowej uważa się przepisy chroniące cisa

 jakie obowiązywały już w średniowieczu.

 2. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

 

  • Układanie zdań o przebiśniegu.

Układanie przez R., a potem przez dziecko, zdań o przebiśniegu.  Liczenie słów w poszczególnych zdaniach przez dziecko.

Np:

Przebiśnieg przebija śnieg.

Przebiśniegi są kwiatami objętymi ochroną.

Przebiśnieg ma białe, delikatne płatki.

 

  • Poznawanie ciekawostek na temat obrzędów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny.

R. czyta Dz. Informacje na temat obrzędów:

Dawniej na wsiach, gdy kończyła się zima, przynoszono nad rzekę słomianą, dużą kukłę, którą topiono lub palono. Nazywaną ją Zimą, Marzanną, Moreną, Marzaniokiem,  Śmiercichą, Śmietką, Śmierteczką. Nazwy te kojarzą się ze śmiercią, ponieważ marzannę uważano za uosobienie śmierci, zimy, chorób. Ludzie byli przekonani, że jej utopienie spowoduje nadejście wiosny. Marzannę wynoszono ze wsi całą gromadą. Robiono to po zabawie albo w jej trakcie. Niesiono ją, trzymając wysoko, lub wywożono na taczkach. Topiono ją po wcześniejszym rozebraniu. Wierzono, że oddanie kukły władcom wód spowoduje urodzaj na polach.

 

  • Układanie zdań przeczących do podanych zdań twierdzących.

R. mówi zdania, a dziecko podaje przykłady zdań przeczących. Kilka przykładów zdań przeczących (do podanych) podaje R.

 W sklepie warzywniczym kupimy buty.

 W sklepie warzywniczym nie kupimy butów.

W piekarni kupimy mleko.

W piekarni nie kupimy mleka.

 Mama zamówiła w cukierni tort.

 Mama nie zamówiła w cukierni tortu.

Ala ma w koszyku bułki i chleb.

 Ala nie ma w koszyku bułek i chleba.

 

  • Zapoznanie z monetami i banknotami o nominałach: 1 zł, 2 zł, 5 zł, 10 zł.

Rozpoznawanie i nazywanie nominałów monet.

 

  • Karta pracy, s. 59.

Link:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

1.Kolorowanie rysunków kwiatów.

2.Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

 

Piątek  03.04.2020r. (Dzień 5)

 

Temat dnia: Poszukiwanie oznak wiosny.

 

Cele:

  • rozwijanie mowy,
  • utrwalanie oznak wiosny,
  • rozwijanie sprawności fizycznej 

 

Cele operacyjne

Dziecko:

  • wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
  • wymienia oznaki wiosny,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych

 

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Słoneczko i deszczyk.

Na hasło: Słoneczko, dziecko porusza  się swobodnie po pokoju. Hasło: Deszczyk, jest sygnałem do przysiadu, stukania palcem w ziemię i rytmicznego powtarzania słów: kap, kap, kap.

 

  • Podawanie atrybutów wiosny.

Mazak, karton z napisem: Wiosna jest…

Dziecko podaje atrybuty wiosny, a R. zapisuje je na kartonie z napisem: Wiosna jest…

 

  • Zabawa Czy to już wiosna?

(Do realizacji zadania: Zielony kartonowy listek).

Dziecko podnosi w górę zielony, kartonowy listek wtedy, kiedy usłyszy informację zapowiadającą wiosnę. Np.

 Po trawie chodzą bociany.

 W lesie wyrosły prawdziwki i kurki.

Mocno świeci słońce i dni są coraz dłuższe.

W ogrodzie zakwitły przebiśniegi i krokusy.

Dzieci zjeżdżają z gorki na nartach.

Na drzewach pojawiły się zielone listki.

Wieje mroźny wiatr i sypie śnieg.

Nad stawem kumkają żaby.

Wypowiedz dziecka o tym, jak jego  zdaniem powinna wyglądać wiosna. Uzasadnia swoją opinię.

 

  • Zabawa muzyczno-ruchowa Kaprysy pogody.

(Tamburyn lub butelka plastikowa aby wykonać dźwięk- odgłos)

 

Akompaniament w rytmie ćwierćnut na tamburynie (do maszerowania) oznacza, że świeci słońce – dziecko spaceruje; zmiana akompaniamentu na ósemki (do biegania) oznacza zmianę pogody – pada deszcz i dziecko jak najszybciej chroni się w domu – wyznaczonym miejscu w pokoju.

 

  • Karta pracy,  str 60

Link:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

1.Słuchanie tekstu i rysowanie po śladach.

2.Rysowanie po śladzie drogi motylka cytrynka do krokusa.

 

 

  • Ćwiczenia gimnastyczne:

 

  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Dzieci rosną.

Na hasło: Małe dzieci, dziecko wykonuje  przysiad; na hasło: Dzieci rosną – powoli podnosi się, aż do wspięcia na palce.

 

  • Zabawa ruchowa z elementem czworakowania  – Pomagamy mamie myć podłogę.

Dziecko  czworakuje  po pokoju  i naśladuje ruch mycia  podłogi. Na klaśnięcie  przez R. wstaje, prostuje się i naśladuje  wieszanie mokrej ścierki do wyschnięcia wysoko na sznurku. Na dwa klaśnięcia przez R. ponownie czworakuje.

 

  • Skłony tułowia – Witamy gości.

(nagranie dowolnej muzyki)

Dziecko swobodnie tańczy przy muzyce. Podczas przerwy w grze muzyki wymyśla  fantazyjne ukłony z niskim pochyleniem tułowia.

 

  • Zabawa ruchowa z elementem skoku – Buziaki dla rodziców.

Dziecko  maszeruje  po pokoju w rytmie dowolnej muzyki. R. zatrzymuje  muzykę i  podaje hasło: Buziaki dla mamy lub taty –  dziecko podskakuje w miejscu, aby dosięgnąć do rodzica  i dać mu  całuska. Ponowne dźwięki muzyki są sygnałem do ponownego swobodnego marszu dziecka. Powtórzyć polecenie kilkukrotnie. 

kontakt
imię i nazwisko
adres e-mail
wiadomość